Ekonomiskt bistånd i 24 kommuner
”Invandrarna bär upp välfärdens kärna”, sa den avgående centerledaren Maud Olofsson i sitt tal i Almedalen nyligen. Statistik över utrikes föddas förbrukning av ekonomiskt bistånd (socialbidrag eller försörjningsstöd) visar en annan sida av saken. Här är färska siffror för de 24 största kommunerna.
Det har tagit sin lilla tid att sammanställa detta. Anledningen kan ni läsa om i slutet av inlägget.
Notera att detta rör ”utrikes födda”. Samma statistik för ”utländsk bakgrund” skulle se mycket värre ut, men den finns inte sammanställd och helvetet lär väl frysa till is innan vi får se den statistiken.
Klicka på bilderna för full storlek.
Svårtillgänglig statistik
Varje år i mitten av juni publiceras statistiken över ekonomiskt bistånd på SCB:s webbplats. Den 17 juni stod det i SCBs publiceringskalender att statistiken skulle publiceras. Men det kom ingen statistik i år.
Efter lite mailväxling med SCB får jag reda på att enbart Socialstyrelsen ska publicera den här statistiken i fortsättningen. Problemet är att Socialstyrelsen inte redovisar på samma sätt som SCB. Jag kontaktar Socialstyrelsen och frågar efter den statistik som jag är intresserad av och som de inte har publicerat. Jag får ett svävande svar att det ”finns i planeringen”, att det ska komma ”någon gång i höst efter semestern” och att de inte kan ge något datum…
Som tur var jagade även Thoralf Alfsson Socialstyrelsen för att få tag i de här siffrorna. Thoralf är ju inte bara bloggare utan även riksdagsman, och det gav tydligen utdelning. Mitt i semestern kom statistiken.
Statistiken var emellertid inte sammanställd på samma sätt som på SCB:s sida, så jag fick jämföra Socialstyrelsens statistik för 2009 med SCB:s för att klura ut hur jag skulle behandla 2010 års statistik.
Sånt här trixande från våra myndigheter gör mig ganska förbannad, så jag har ansträngt mig lite extra för att få ihop den här statistiken. Att allt detta krångel inträffar bara några månader efter att Bengt Westerberg har blivit utsedd att ”utreda SCB” gör mig inte mindre förbannad.
Att Westerberg skulle ha ett finger med i spelet har jag inga belägg för. Men nog är det ett sammanträffande att den här känsliga statistiken plötsligt blir så svårtillgänglig efter att just den mannen har kommit in i bilden. Har han inte skadat Sverige tillräckligt? Kan han inte få bli landshövding någonstans istället?
Observera! Nyare statistik där 2011 finns med finns här: Ekonomiskt bistånd 1998-2011/
SCBs statistik (endast till och med 2009)
263 svar
Subscribe to comments with RSS.
Kommentera gärna. Håll god ton. Avbryt svar
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.
Åh herregud… vilket enormt jobb du gör, Affe.
GillaGilla
Just i år blev det en hel del extra jobb på grund av att någon makthavare ville krångla till det. Klåfingriga typer.
GillaGilla
Ja, men tydligen gömde de inte sanningen nog…
…Bengan får fixa till det här, tycker jag. Information till medborgarna, vad är det för hyss?
GillaGilla
Du borde kolla in Solnas siffror.
GillaGilla
@ Hanif Bali , Så om nu Solna skulle ha en mer jämn skillnad mellan utlänningar och Svenskar, skulle de då rättfärdiga att alla de andra 20 största kommunerna har en grav överrepersation. Jag tvivlar på att du är så dum, kan dock tänka att det är svårt att hålla minen uppe och skrika ut, fortsätt med massinvandringen, det gynnar alla!!!
Snälla tänk efter, ibland är det bättre att bara vara tyst hanif..
GillaGilla
Tack, Affe!
Det vore intressant att få veta hur du gjort för att komma fram till dessa siffror.
Vi är nog många som skulle vilja göra samma sak för att få fram våra egna kommuners siffror.
Har du gjort antaganden för att även personer med ”utländsk bakgrund” ska ingå???
Eller är det så att dessa inte ingår i dina diagram. I så fall skulle ju jämförelsen få ytterligare slagsida.
Eskil
GillaGilla
Hej Eskil.
Det är bara 2010 års siffror som är ”knepiga” att få fram. Diagrammen och uträkningarna tar jag fram själv med olika tekniker.
Hästjobbet är gjort redan. Om det är någon kommun du är intresserad av kan jag snabbt ta fram det.
Nej, utländsk bakgrund (dvs svenskfödda barn med båda föräldrarna utrikes födda) finns i gruppen svenskfödda i denna statistik. Jag har inte gjort några antaganden. Törs inte ge mig på det.
GillaGilla
Hej Affe tack för att du finns! Kan du få fram Värnamo med så är jag evigt tacksam, mvh Anne
GillaGilla
Värnamo

GillaGilla
Det vore även kul att få se statistiken för Avesta och Borlänge…och du Affe…tack för alltid genomarbetade artiklar…grymt jobbat…
GillaGilla
Har du siffror på Fagersta?
för här ser det väldigt mörkt ut!
Mvh Thomas
GillaGilla
Fagersta

GillaGilla
Antagligen har du någon professorstitel eller motsvarande.
Dina statistikredovisningar du har presenterat på din hemsida, är ju något i hästväg!
Hursomhelst ligger det många timmar bakom detta, eller hur?
Och när Reinfeldt slinker med tungan är klockren!
GillaGilla
Tackar så hemskt mycket för allt jobb du lagt ner! Snacka om tickande bomb! Det är också intressant att se hur många kurvor som börjar öka igen efter att Alliansen tog över.
GillaGilla
Det är oroväckande att kommunalrådet Bo Frank (M) verkar förneka uppgifterna, http://thoralfalfsson.webblogg.se/2011-07-13 , han som offentligt gått ut med att beklaga sig över att kommunens kostnader för flyktingar skenar utom kontroll!
När man läser sånt här börjar tankarna mala att ”Affe” är en femtekolonnare för Expo, och när timmen är slagen skall utvalda politiker avrättas för att de sprider felaktiga uppgifter!
Affe, vem har rätt egentligen?
GillaGilla
Hoppas innerligt att det kommer nån satir med landsförrädaren Westerberg framöver. Han har sannerligen gjort sig förtjänt av att häcklas ordentligt.
GillaGilla
[…] i våra 24 största kommuner insertAd(true); Av Pettersson från suveräne Affes statistikblogg som gör sådant som regeringen borde räkna på i stället för att blåljuga oss rakt upp i […]
GillaGilla
[…] Ekonomiskt bistånd fördelat på svenskfödda och utrikes födda i de 24 största kommunerna.Det har tagit sin lilla tid att sammanställa detta. Anledningen till det kan ni läsa om i slutet av inlägget.Notera att detta rör ”utrikes födda”. Samma statistik för ”utländsk bakgrund” skulle se mycket värre ut men den finns inte sammanställd och helvetet lär väl frysa till is innan vi får se den statistiken. se videre på Affe: Ekonomiskt bistånd i 24 kommuner. […]
GillaGilla
Wow vilket jobb! Du gör ett hästjobb. Hoppas att dina insatser kan premieras i framtiden på ett bra sätt!!!
GillaGilla
Du (Affe) har visat att varje krona vi svenska skattebetalare betalt för din utbildning har gett oss tiofaldigt tillbaka!
Skulle uppskatta om du kan sätta ihop en ”tutorial” på hur man gör dessa beräkningar o.s.v. för oss andra.
GillaGilla
Jösses vilket hästjobb du gjort! Vi är väldigt tacksamma för informationen. Den borde naturligtvis finnas fritt för alla på SCB:s egen sida, men nu är det som det är. Om 50 år kommer folk att himla med ögonen och undra vad ffff som pågick i landet i början av 2000-talet.
GillaGilla
Hur skall jag bete mig om jag vill ha fram siffrorna för ”min” kommun, Västervik? Vanligen är ju uppgifter av detta slag hemligstämplade.
GillaGilla
Västervik

GillaGilla
Tack Affe för ditt enorma sllit, som borde rendera nobelpriset i ekonomi. Att våra styrande inte begriper ett skit om hur ekonomi fungerar vet vi se`n gammalt. Censur
Tack Blodsven för dina snälla ord. De mindre snälla tog jag bort. Jag vill inte riskera två års arbete. Hoppas du har förståelse.
/Affe
GillaGilla
Har full förståelse för det, för jag gissar att du har full förståelse för mig….kip app da godd wörk
GillaGilla
Stort tack för ditt grundliga arbete. Jag blir liksom du förbannad när myndigheterna så uppenbart försöker dölja generande statistik. Jag och alla andra svenskar kan vara glada över att du tagit dig tid att göra den här sammanställningen trots att SoS försöker blanda bort korten. I en bättre värld kanske nationen kan få tillfälle att tacka dig mer handfast. Sen är det klart att det inte går att visa huruvida BW haft ett finger med i spelet eller ej, men visst kan man undra när myglet startar strax efter BW fått i uppdrag att utreda SCB och statistiksystemet. Personligen skulle jag inte bli förvånad om BW haft en hand i detta, men vi lär inte få veta sanningen förrän någon SoS-tjänsteman bestämmer sig för att ställa sig på folkets sida och berätta hur det gick till. Någon på SoS som tröttnat på lögnerna om mångkulturkatastrofen?
GillaGilla
Hej Affe, i fall det inte skulle vara för mycket besvär – så är vi mkt intresserade av siffrorna i Lindesbergs kommun. De syns ju inte heller någonstans där de borde synas! Kan man donera en slant till dig på nåt sätt för allt som du redan gjort och förmodligen kommer att jobba med?
GillaGilla
Lindesberg

GillaGilla
Tackar så hjärtligt!
GillaGilla
Har du lite nyare siffror för Lindesberg för dom höjde precis skatten med en krona vore intressant och se om det hör i hopp med detta.
GillaGilla
Lindesberg finns med i det nyare inlägget.
https://affes.wordpress.com/2012/09/08/ekonomiskt-bistand-i-15-kommuner-1998-2011/
Du får skrolla lite.
GillaGilla
Tack för en ypperlig statistik. Kan du lägga ut Vimmerby kommuns siffror också.
GillaGilla
Vimmerby

GillaGilla
Ja, grafik er ok at illustrere med. Spørgsmålet er selvsagt altid, hvad der illustreres af tallene bag. De bagvedliggende variable er her socialudgifterne med opdelingen i ‘Utrikes födde’ og ‘Inrikes födde’. Jeg ville særdeles gerne have set ‘Inrikes födde’ opdelt på udenlandske stamoprindelser og svenskere. Brevet fra Riksdagen med naturalisation ændrer heller intet ved habitus og egnethed. Vi er nået til 2. generation af ‘Inrikes födde’ med udenlandske stamoprindelser i både Sverige og Danmark, både hvad fødsler, socialudgifter og kriminalitet angår og flere kommer t.il, hvorved divergensen mellem offentliggjorte og det korrekte øges. Det betyder at betydelige socialomkostninger i denne grafik aftørres ukorrekt på svenskerne. Ja, Växjö er ved at blive kvalt. Det er tydeligt.
Og det er også kolossalt i Malmø med 75,4% til Utrikes födde og i Södertälje med 77,8% jævnfør bloggene, som du henviser til. Og det endda uden korrektion.
Andel socialomkostningerne i enkelte byer sat op mod befolkningsandelene vil vise overforbruget af socialudgifter blandt immigranter i forhold øvrige (her er ikke taget højde for skattebetalingerne) (sammensat forholdsregning):
Lund: 8,4 gange overforbrug i forhold til øvrige (som vi ikke er helt sikre på hvad er)
Växjö: 7,5
Malmø: 7,1
Södertälje: 7,5
Forholdsregning kan trænes her: http://danmark.wordpress.com/2010/05/17/lad-os-faa-aeblekrigen-igang-ikke-egnet-for-den-gode-smag/
I Danmark havde vi 3,3 gange for alle indvandrere og 3,47 gange for ikke-vestlige i hele Danmark i følge Velfærdskommissionen i 2005. Her var der taget højde for skattebetalingerne.
Om det afgørende spørgsmål, som jeg henviste i første afsnit, er, hvad henvises til på netsiden https://affes.wordpress.com/2011/07/16/ekonomiskt-bistand-i-24-kommuner/ oplyses ikke med : “…Jag kontaktar Socialstyrelsen och frågar efter den statistik som jag är intresserad av och som de inte har publicerat. Jag får ett svävande svar att det ”finns i planeringen”, att det ska komma ”någon gång i höst efter semestern” och att de inte kan ge något datum…”
I pressemeddelelsen der henvises til nederst på ovenstående link er der heller intet indhold. En konkretiseret kritisk statistik synes at være det Sverige mangler. Norge har fået én ser det ud til: http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=41&tekstid=4989 , men jeg har ikke kontrolleret det hele.
Derudover læser jeg af grafiken, at de samlede socialomkostninger i Stockholm angiveligt skulle være reduceret med i alt mere end 35% på 12 år (1,585191 mia. til 1,029650 mia). Betyder det mon at immigranterne er blevet ansat i Stockholm i såkaldte camouflagejobs, eller er førtidspensionen rubriceret under en anden kategori end socialomkostningerne til fremme af forvirringen? Jeg vil i tillæg antage, at det er nemmest at ansætte ledige somaliere i offentlige, midlertidige jobs i Stockholm (nær Riksdagen/centraladministrationen). Denne frihed antager jeg ikke man tillader Växjö (egnethed beror på skøn). Jeg går samtidig ud fra, at Stockholms-andelen af immigraterne i Sverige praktisk er udplaceret/gemt af vejen i Södertälje lidt syd for hovedstaden.
GillaGilla
[…] bloggen: https://affes.wordpress.com/2011/07/16/ekonomiskt-bistand-i-24-kommuner/ får […]
GillaGilla
Beklager, hr. Affe:
Jeg var lidt hurtig og oversaa ganske at du netop havde redegjort for kæmpefejlen angående ‘Inrikes födde’.
Netop, vi se de af udenlandsk oprindelser/herkomst (familietilknytningen er desværre udraderet overalt i Europa)
Og, jeg risikerer et øje mere. Växjö skal have overforbruget 21,5 gange i gennemsnit blandt ´Utrikes Födde’, ikke som jeg skrev 7,5.
Vi har forsøgt at korrigere for førstnævnte fejlkilde, der bliver værre og værre med tiden ved at retro-analysere tilbage til 1979 og samtidig prognosticeret frem til 2072, hvor IQ-tabet samtidig opgøres på: http://www.lilliput-information.com/perspektiv.pdf.
Derudover må jeg endelig henvise til en vigtig gennemng fra Tyskland:
http://michael-mannheimer.info/about/comment-page-1/#comment-1359
Vh
Joern
GillaGilla
[…] Affes Statistik-blogg […]
GillaGilla
Tack för ditt nedlagda arbete, stort tack!
GillaGilla
Otroligt vilken nytta du gör! Suveränt, Affe!
GillaGilla
Kan du visa Borlänges siffror?
GillaGilla
Borlänge

GillaGilla
Jag är grymt imponerad och jag hoppas att du förstår vad denna statistik innebär för det fortsatta politiska arbetet. Om du orkar skulle jag uppskatta enormt om även Faluns dystra diagram dök upp, jag håller nämligen på att förbereda en diskussion med andra politiker angående den massinvandring som nu står för dörren och som innebär 400 nya medborgare per år förutom de 5 300 som redan finns här
GillaGilla
Hittat det längre ner, tackar oerhört mycket.
GillaGilla
Vilket enormt jobb, tack så mycket. Hoppas bara politikerna kan ta till sig dessa siffror.
GillaGilla
Karlskronas siffror snälla?
GillaGilla
Karlskrona

GillaGilla
Tacka Affe för ett helt fantastiskt arbete!
Dock är det fullkomligt bedrövligt att du skall behöva göra detta arbete; det är ju myndigheternas jobb. Den stolta tradition vi haft med ärliga och opolitiska myndigheter, verkar vara över. Nu är de en del av propagandaministeriet. Sanning och objektivitet är inte längre någon ledstjärna.
Usch, hur kunde det bli så här? Finns det en väg tillbaka, eller är det Sverige vi älskade för evigt förlorat?
GillaGilla
Jag har inget bra svar men det är en intressant frågeställning du kommer med som väcker en del tankar. Tyvärr är det nog bara att inse att svenska folkets representanter bestämt sig för att Sveriges välfärdsystem ska kollapsa (och med tanke på de senaste årens lagändringar är jag övertygad om att olika möjliga scenarier när detta blir helt uppenbart redan är beaktade.).
Jag tror det finns minst en möjlig väg tillbaka. Genom att påverka det du kan. Stödja de som representerar egenskaper du vill se dominera i vår kultur och samhället som sådant. (De som gör jobbet myndigheterna borde göra, de som ibland är obekväma och berättar obekväma sanningar, de som inte föraktar folks förmåga att tänka och dra egna slutsatser, de som insett att det inte finns information om samhällsproblem som är (för) känsliga för allmänheten.) Att visa ditt stöd där du kan. Det är det största möjligheterna för att påverka som jag ser det.
GillaGilla
[…] Läs den avskräckande statistiken för 24 kommuner här. […]
GillaGilla
Du är ju helt otrolig, Affe. Å folk ber så snällt om just deras kommun och du publicerar. Fantastiskt :-)
Jag är också en som ber snällt och undrar: Skulle vara intressant med en sammanställning för hela landet. Är detta möjligt, har ju ingen aning om hur du bär dig åt?
Bugar och tackar för allt du redan har publicerat och allt som kommer.
GillaGilla
Full av beundran över det fina arbete du gör, tack!
GillaGilla
Fantastiskt! Är chockad. Så här höga trodde jag ändå inte siffrorna var. Mina skattepengar, aj, aj!
Har du möjlighet att ta fram siffrorna för Sala kommun, snälla?
GillaGilla
Hade gärna velat se marks kommun tack
GillaGilla
[…] Se listan, kommun för kommun, här. […]
GillaGilla
Fantastiskt arbete. Som vanligt.
Nässjö samt Eksjö kommun är jag mycket intresserad av att se statistiken för.
Tack på förhand.
GillaGilla
Tack affe för statistiken! Den ger oss kritiker av invandringspolitiken ammunition. Vad ska egentligen krävas för att ändra nu förd politik? Vi vet att välfärdsinvandrarna och dess anhöriga:
– kostar enorma summor, så mycket att de raskt utarmar svensk välfärd
– är flerfaldigt överrepresenterade i kriminalitet
Man kan ju undra hur en politik som är så otroligt dålig för Sverige och svenskarna får fortgå?
Frågan är vad invandrarnas barn kostar, de som räknas som ”svenskar”?
GillaGilla
[…] har tjatats fram från Socialstyrelsen av SD-riksdagsmannen Thoralf Alfsson och sammanställts av Affe. Läs gärna hur de båda fått kämpa extra för 2010 årets siffror, för vettiga jämförelser. […]
GillaGilla
Varför blir politiker sura när man säger utlandsfödda kopplad till miljard kostnader?
För att dom själva säger att det fattas utlandsfödda i tex damlandslaget?
Varför får inte statistik som detta folk att vakna upp?
GillaGilla
Jag kollar gärna in Haparandas siffror. Det bor mkt finska invandrare där. Skulle vara intressant och se om siffrorna skiljer sig då. Helt ovetenskapligt men ändå kul att se.
GillaGilla
Bäste Affe,
Du har möjligtvis inte Skövdes siffror tillhanda?
Jag har själv gjort statistik inhämtat från SCB 2009 enligt Din modell men inte för 2010.
Tackar på förhand!
GillaGilla
Grymt jobb Affe. Blir Sverige någonsin normalt igen så hoppas jag du blir Årets Svensk eller nåt liknande.
Angående siffrorna är det ganska otroligt att omkring var femte invånare i Sverige är utlandsfödd men att dom nästan alltid står för mer än hälften av bidragen.
GillaGilla
vilket hästjobb, sitter just nu med olika bokslut innom kommun och landsting det är ju ett rent h####ete att lista ut hur de lagt kostnader och inkomster i olika kolumner bokslut och andra myndigheter. även om jag främst försöker lista ut sjukskrivna och fas 3 placeringar så vore det en välgärning om det gick att få fram siffrorna för trollhättan,uddevalla och vänersborg. skall man leta pengar till hälsovård vore det ju bra att få lite koll på kostnaderna för invandringen. är själv beteendevetare så siffror är inte min starka sida.
GillaGilla
Herrejävlar, vilken makalöst föredömlig och förnämlig blogg du driver i maktgranskningens namn. Önskar man kunde bjuda dig på en öl eller nåt, men stort tack åtminstone!
GillaGilla
Otroligt bra jobb! Kanske lika bra att du är anonym annars blir du nog bortplockad på något sätt. Det är klart det kostar skjortan med invandringen. Sverige ska förstöras till varje pris. Kom och ta oss! Ät upp oss. Vi finns men bara när vi ska betala andra.
GillaGilla
Hej Affe.
Tack för ett mycket viktigt och tidsödande jobb.
Finns det möjlighet att få statistik för Mölndals kommun?
Tack på förhand, Tomas.
GillaGilla
Affe, jag är otroligt imponerad av ditt jobb! Du har min personröst i nästa val!
GillaGilla
Tänk om jag kunde få siffrorna för ”min”kommun Högsby ! Stort tack i förväg ,är inte så haj på datorn så det vore väldigt tacksamt ! Mvh S-E Karlsson aktiv för SD i Högsby .
GillaGilla
Oerhörda och beklämmande siffror som om det inte räckte bara utgör en del av kostnaderna för invandringen , tillkommer ju även en del andra bidrag såsom barnbidrag , bostadsbidrag och en hel mängd riktat stöd.
Trots att detta är övertydligt finns det fortfarande orter med politiker som tror att deras kommuner gör en vinst på att ta emot mer invandrare , Strömsund i norra Jämtland är en sådan kommun där invandrar strömmen ökat markant sedan valet , en fattig kommun dessutom.
Vi får väl se vad folket här uppe säger när soc-kostnaderna skenar i väg och sambanden mellan nedskärningar och invandringen tydliggörs i god tid inför nästa val.
S är en liten ort och folk kommer inte att stillatigande titta på så som kanske sker på större orter där politiker och beslut fattas långt från människorna.
Vore intressant att få tillgång till den nuvarande statistiken angående kostnader för att kunna jämföra med hur det ser ut om 2 till 3 år när nyetableringen har satt sig.
Som jämförelseobjekt borde Strömsund kunna bli intressant då jag tror att det i nuläget är fler svenskar som uppbär försörjningsstöd (känner inte till vem som betalar för människor med flyktingstatus huruvida det ligger på statskassan ? )
Säger som övriga skribenter , tack för det hästjobb du presenterat med den här statistiken Affe , nu är det upp till oss övriga att förvalta och sprida ordet .
GillaGilla
Bra jobbat, Affe! Du gör en helt strålande insats!
Redovisar SCB (eller Socialstyrelsen) genomsnittet för hela landet?
När man ser på siffrorna för de kommunner, som du har redovisat, så konsumerar första generationens invandrare 60 – 80% av socialbidragen i de flesta kommuner (som du redovisat) dvs en ENORM överrepresentation. Den enorma överrepresentationen är påfallande i alla kommuner.
I de två Norrlandskommuner, som du redovisat, så tar första generationens invandrare åt sig knappt hälften av socialbidragen – eftersom de utgör knappt 10% av befolkningen.
I små städer, så konsumeras en tredjedel av socialbidragskostnaderna av första generationens invandrare i Västervik, där de utgör utgör 7,4% av befolkningen – medan samma andel (7,2%) med råge konsumerar mer än hälften (56,2%) av socialbidragskostnaderna i Vimmerby.
—–
Jag undrar därför, hur genomsnittssiffrorna ser ut för hela landet? De enda siffror som kommer att nämnas av invandringsevangelisterna kommer att vara dessa, om några siffror alls kommer att omnämnas.
GillaGilla
Bra jobb! Det här visar tydligt att Maud Olofosson är en fullfjädrad lögnare. Men det visste vi ju innan…
GillaGilla
[…] Lähde: Affes Statistik-blogg […]
GillaGilla
Hej Affe! Som jag förstått det hela, är inte 1-3 generationens invandrare med räknat i invandringens kostnader.
Detta blir ju lite miss visande under ”födda i Sverige”. Med tanke på den generösa behandlingen en person med utrikes födda föräldrar erhåller så kan denna ”spalt innehålla avsevärda förändringar” beroende på hur länge invandringen pågått i respektive kommun.
På något sätt borde dessa uppgifter komma fram. Precis som invandrings kostnader sprids över ett antal hål,
precis göres detta du redovisar, att undanhålla verkliga kostnader för Sveriges skattebetalare.
Vi borde bli mer aggressiva i att förmedla vårt syn på detta!
Jag har ”talat med Thoralf tidigare om min lilla kommun med endast 26.000 själar. (Arvika)
Har du detaljerna hos dessa?
Tack för ditt enorma jobb, och även de trevliga (mycket skratt och mycket verklighet)
Leif
GillaGilla
[…] : Affes Blog Statistisk Central […]
GillaGilla
[…] Affes Blog Central Statistical […]
GillaGilla
Någon påpekade, att den avgående centerledaren Maud Olofsson helt enkelt sa fel, när hon sa: ”Invandrarna bär upp välfärdens kärna”.
”Invandrarna uppbär välfärdens kärna”, tänkte hon säga. :-)
Fast svenska politiker ser ju till, att invandrarpopulationen konsumerar betydligt mer än bara kärnan…
GillaGilla
[…] Affes Blog Central Statistical […]
GillaGilla
Har du någon statistik för Falköping?
Tack på förhand.
GillaGilla
Har du Falköpings siffror?
Tack på förhand.
GillaGilla
Affe, du gör ett enormt arbete.
Märk väl att denna statistik egentligen skulle finnas lättillgänglig hos offentliga organ i Sverige. Men det gör den inte.
Men tack vare till synes outtröttliga eldsjälar som dig så kan den som så önskar nu på ett enkelt vis få fram den.
Du gör ett viktigt arbete Affe! Viktigt för Sverige.
Tack
GillaGilla
Grymt Jobbat!
Enda som saknas är att kunna se hur stor andel som är utrikes födda jämfört med inrikes födda i de olika kommunerna. Borde väl finnas statistik på detta? eller har de gömt undan den?
GillaGilla
Bara på de städer du listat upp är kostnaden för utlandsfödda ca 4.4 miljarder kronor år 2010. Och vi alla vet, att detta är inte den enda kostnaden mångkulturen och massinvandringen för med sig.
GillaGilla
Ha i åtanke att även om man är född i Sverige så är det många invandrare som inte anpassar sig, har mer kontakter med sitt hemland än i Sverige, då är dom mer invandrare än svenskar enligt mig även om dom är födda i Sverige med invandrarföräldrar
GillaGilla
Hur korrelerar antalat invandrare med mängden i ekonomiska bidrag över alla kommuner?
GillaGilla
Lite spännande att totalen visar på att 19,68% står för 66,97% av kostnaderna. (Av de siffror Affe redovisat ovan)
GillaGilla
Affe stämmer siffan 50 Miljarder i utgifter för utlandsfödda från dina siffror eller har jag lyckats ränka fel?
GillaGilla
någon som kan ge en förklaring? i alla dessa kommuner som tagits upp är andelen utlänska medborgare i kommunen ca 10-30% i storkommunerna runt 20% men i senaste eurostat mätningen har sverige bara 6,3 % utlänska medborgare.
i affes så är ju inte de som är födda i sverige med alltså är det ganska många fler som i vissas ögon inte är svenskar. (typ talar inte svenska osv) alltså vore det ganska intressant att veta hur räknar man alla de som kommit efter 1990 i vilken kategori m.m antal som kommit är väl mellan 1-2 miljoner och sedan räknas väl alla deras barn som svenskar?
var har eurostat fått sina 6,3% ifrån de kan ju inte stämma någonstans.
det är illa nog att det är ganska mörkt på de flesta statstorg numera, men av att läsa denna statistiken blir jag mörkrädd.
GillaGilla
Statistiken avser ”född utomlands”.
”Född utomlands” resp. ”utländsk medborgare” är inte samma sak. Någon som är född utomlands kan ha beviljats svenskt medborgarskap.
GillaGilla
Hej
Jag vet inte om jag förstår dig rätt men utländska medborgare och utrikes födda är ju inte samma sak. Många utrikes födda har ju fått svenskt medborgarskap vilket förklarar skillnaden mellan denna statistik och Eurostats.
GillaGilla
tack för svaret, hjärnan har tydligen bestämt sig för semester. och kommun uträkningarna de kommer jag att ha nytta av.
men i så fall skulle det betyda att skillnaden mellan eurostats siffror och överslagsberäkning via kommunerna är personer som fått svenskt medborgarskap, i många kommuner ligger ju siffran på över 20% speciellt då det faktiskt gäller storstäderna och många människor. av någon anledning finner jag eurostats siffror låga. men som sagt just nu har jag semester och det tar en stund innan man orkar koppla på statistikdelen av hjärnan.
GillaGilla
Jobbet du gjort och energin du lagt ned är imponerande och jag är knappast ensam i att vara djupt tacksam över att du publicerat det här. Du är en folkbildare av rang! (Att information till allmänheten alltmer ses som något farligt oönskvärt blir för mig allt tydligare.)
Jag vet att du har många läsare redan men klassen på ditt arbete gör att du kommer bli en allt större kraft att räkna med. Det är jag helt övertygad om. (Själv tipsar om din blogg så fort tillfälle ges.) Skulle inte förvåna mig om jag skulle finna ditt arbete i en morgontidning av papper inom en snar framtid…
Du är en folkbildare!
Stort tack för att du finns.
GillaGilla
Tack för alla uppmuntrande ord. Det värmer!
På begäran: Sala, Mark, Eksjö, Haparanda, Skövde, Vänersborg, Uddevalla, Trollhättan, Nässjö, Solna, Falun, Falköping, Arvika, Strömsund, Högsby, Mölndal.
















GillaGilla
Vad blir Maudans svar när sanningen presenteras ? Troligtvis nya hysteriska anfall ..
GillaGilla
Hon gör väl som så många andra sk ”ansvariga”: gör sig oanträffbar o låter nån stackars sekreterare / assistent mumla lite floskler.
GillaGilla
Bra jobb, fantastiskt engagemang! Gillar verkligen detta!
Du har möjligtvis inte lust att vaska fram statistik på hur det ser ut i Haninge?
// Tomas
GillaGilla
Haninge

GillaGilla
Tack för ett snabbt svar, underbart, du är en hjälte som bemödar dig att göra detta för oss!
// Tomas
GillaGilla
Grattis! Etta på bloggtoppen! http://www.bloggtoppen.se/kategori/politik/
GillaGilla
Våra politiker i riksdagen är förtroendeinvalda av oss väljare
Det måste gå att anmäla dom på något sätt för att mörka, försvåra?
GillaGilla
Tänk om jag kunde få siffrorna för ”min”kommun Högsby ! Stort tack i förväg ,är inte så haj på datorn så det vore väldigt tacksamt ! Mvh S-E Karlsson aktiv för SD i Högsby .
Tack för siffrorna om Högsby kommun ! Mvh S-E Karlsson .
GillaGilla
Kanonpost Affe!!
Kom ihåg att regeringen Reinfeldt har beslutat att Arbetsförmedlingen ska ta hand om utbetalningen av ”introduktionsersättningar till nyanlända”. Tidigare var det kommunerna som skötte det och dessa pengar finns nu med i statistiken. Antagligen kommer dessa pengar att lyftas ut från ”socialbidraget”
Klicka för att komma åt b00c02ea.pdf
GillaGilla
Stort tack! Hoppas du får in många läsare nu.
Det var mina länkar de censurerade bort hos SVD.
Skulle vara mkt intressant att se Strängnäs kommun och Vallentuna kommun
Stort tack!
GillaGilla
Det är onekligen intressanta diagram som presenteras.
Hoppas du har möjlighet att ta fram siffror för Tranås.
GillaGilla
Affe är det möjligt att få fram Luleå och Kalix kommun? Tack för ett gediget jobb!
GillaGilla
Varför tar ingen upp arbetslösa invandrare kostar 34 miljarder?
http://www.politico.se/artikel/3019/billstr%C3%B6m—romer-behandlas-korrekt
Arbetslösa invandrare kostar 34 miljarder
I Sverige finns det uppskattningsvis 50 000 romer och 80 procent av dessa är arbetslösa och det skulle innebära att i princip merparten av alla romer i arbetsför ålder lever på försörjningsstöd.
Kostnaderna för skattebetalarna uppskattas till 12 miljarder kronor per år, enligt Maria Leissner (FP).
Övriga arbetslösa invandrare kostar samhället omkring 34 miljarder kronor årligen, förmodligen mycket mer.
GillaGilla
Över 80% av de ca 100 000 somalierna är arbetslösa.
GillaGilla
Vidare så kostar sjukvården i Sverige år 2011 totalt 60 miljarder kronor.
GillaGilla
Bra jobbat, Affe!
Siffror för riket som helhet finns inte, gissar jag?
Vad ingår egentligen i begreppet ”ekonomiskt bistånd”?
GillaGilla
Skulle vara intressant att se siffror för kommunen Nyköping?
Tack på förhand!
GillaGilla
Kan du lägga ut Färgelanda också vore jag hemskt tacksam!
GillaGilla
Tack för siffrorna, Affe! Heltidsjobb det här förstår jag. Jag får undersöka om de ”invandrare” som är födda
här i Sverige och går på bidrag. Jag misstänkte att ”födda i Sverige” har passerat utrikes födda. Arvika är ju
en glesbygdkommun med många pensionärer. De tillskott dessa erhåller står staten för. Det är något lurt som pågår, då ”hövdingen” skryter om hur bra det går. Vi slapp i alla fall skattehöjning i kommunen denna perioden men landstinget har signalerat underskott nästa år.
GillaGilla
Tack för ett fantastiskt jobb! Ska sprida detta.
GillaGilla
Apropå statistik o hur den kan tolkas… nån har ringt BRÅ och försökt få någon förklaring på varför rubriksättningen blivit alldeles tokig. Rätt roligt att lyssna. Upplagt 8 juni 2011
GillaGilla
Den hade jag helt missat. Väldigt intressant, hoppas fler ser/lyssnar på den.
GillaGilla
Måste få tacka och bockar djupt för Ditt arbete….mycket användbart !
GillaGilla
Vilket jobb! Tack Affe! Finns statistiken att ladda hem som Pdf eller annat format?
GillaGilla
Hej igen, om jag tolkar statistiken rätt så har Falu kommun skyhöga sociala kostnader totalt sett.
jag har lite svårt att hålla isär begreppen eftersom det finns en ganska stor grupp kriminellt belastade personer som är svenska medborgare sedan länge men försörjs av kommunen eftersom de påstås vara oförmögna att arbeta med annat än inbrott, misshandel och bilstölder.
De är inte födda här men kom hit för ganska länge sedan och har gjort allt för att leva upp till de fördomar som florerar runt människor av deras kaliber.
I alla fall är jag mycket imponerad av ditt arbete och vill stödja dig på alla sätt för att det ska kunna fortsätta.
GillaGilla
Hej Affe!
Du är heder värd för allt arbete. Så otroligt bra att ha i diskussioner i kommunen, när alla berättar hur mycket vi tjänar på invandring.
Jag skulle gärna vilja be dig om Kinda kommun om du kan?
GillaGilla
Fler kommuner på begäran: Höganäs, Ängelholm, Färgelanda, Nyköping, Kalix, Luleå, Tranås, Strängnäs, Vallentuna, Kinda.










GillaGilla
Hej Affe!
Vilket gediget arbete du gjort. Man häpnar när man ser de olika kommunerna och deras kostnader. Skulle du kunna tänka dig att ta fram statistik för Kiruna och Luleå? Jag skulle också bra gärna vilja veta hur det ser ut i Åsele – denna lilla kommun som försöker rädda sig genom att ta in fler invandrare!
GillaGilla
[…] i såväl brottslighet som bidragsberoende. Här nedan visas två av mina närkommuner, men det ser likadant ut i hela Sverige. Min uppväxtkommun Sala Min hemkommun […]
GillaGilla
Har du källmaterial och var kan man finna det? Vilken metodik har du använt? Vad betyder ”ekonomiskt bistånd”?
Du skriver ”Problemet är att Socialstyrelsen inte redovisar på samma sätt som SCB.” Jamen vilket sätt? På vilket sätt har du redovisat?
”Det är bara 2010 års siffror som är ”knepiga” att få fram. Diagrammen och uträkningarna tar jag fram själv med olika tekniker.”
Hurdå knepiga? Och vilka tekniker?
Det är omöjligt at kontrollera om dina diagram stämmer.
GillaGilla
Söker du på ”ekonomiskt bistånd” så hittar du direkt.
Källmaterialet finns på SCB:s och Socialstyrelsens webbplatser.
GillaGilla
Ja, OK.
Men vad betyder då allt detta? Om man ser på statens samlade utgifter i 2010 så var de på 780 miljarder. 11,6 miljarder utgjorde ekonomiskt bistånd. Alltså runt räknat 1,5 % av de samlade utgifter, og fördelar sig så här: Inrikes födda 0,6 %, utrikes födda 0,6 %, flyktingar 0,3 %.
I det stora räkneskapet så är det inte något som välter statens budget. För att få proportioner på plats: I 2010 tjänade staten 9 miljarder på Vattenfall och TeliaSonera i form av aktieutdelningar.
GillaGilla
Och för Surahammars kommun?
Thnx
Keep up the good work!
GillaGilla
Tack från Färgelanda
GillaGilla
Res er för Pär Ström!
AVE!
GillaGilla
Tack för denna video. Jämställdist inte feminist!!
GillaGilla
Stort tack! Jag undrar om introduktionsbidraget är med i det ekonomiska biståndet?
GillaGilla
Hej Affe!
Kan du visa statistik för Söderhamns kommun också.
Tackar på förhand!
GillaGilla
Ja, att Westerberg ska utreda SCB skulle kunna vara Sovjetunionen 2.0 — det låter bara lite oegentligt a’la fel man på fel plats (revisorsuppdrag ska ju vara opolitiska) — men vi får se!
GillaGilla
Instämmer med berömmet om bra slitet med detta! (Men kan du lägga ut södra Vintrosa i Västernärke samt Riseberga klosterruin? ;) )
GillaGilla
OBS. Föregående kommentar raljerande över kravställningar. :)
Apropå önskningarna, dessa siffror torde vara s a s relativt uniforma. Kollar man upp andel invandrare och några som man tror jämförbara lyckas man nog gissa rätt bra. Annars räkcer det nästan att sluta sig till att ens egen ort inte har bättre statistik än den bästa här, som ju är usel även den.
GillaGilla
Kanon
GillaGilla
Hej Affe! Din blogg är en ögonöppnare av stora mått. Jag läser den med glädje och förtvivlan, glädje över dina träffande och underfundiga satirer och förtvivlan över att det en gång så fina gamla Sverige har förfallit så till den grad.
Men sanningen befriar!!
Hur ser det ut i regeringsmedlemmarnas olika kommuner?? Täby – Reinfeldt, Katrineholm – Borg etc!
Frågan är – vet de själva hur ruttet det ser ut i respektive hemkommun?
GillaGilla
Något som voro intressant i kontrast till denna statistik är en liknande statistik listad kommun för kommun hur mycket utlandsfödda genererar i inkomst dvs. bidrar med skatt till samhället. Man får ju höra lite då och då hur mycket invandrares företag eller hur invandrare i sig ska vara en pengakossa som kommer rädda Sveriges ekonomi med lågutbildningsjobb.
GillaGilla
[…] att de fakta man presenterar är korrekta. Om det stämmer som man kunnat läsa på bland annat Affes Statistik-blogg, PI, Gruvmor i Stråssa och gothbarbie.se så ska utvecklingen i vissa kommuner vad gäller […]
GillaGilla
Fler kommuner på begäran. Surahammar, Kiruna, Åsele, Söderhamn, Täby, Katrineholm.






Några kommuner har vissa år inte redovisat någon uppgift. Då har jag använt siffrorna för året innan. Till exempel för Kiruna år 1999 använder jag 1998 års siffror.
GillaGilla
Hej o tack för ditt samlande av uppgifter om bidragen .är intresserad av Degerfors siffror i social understöd till utlandsfödda. mvh Börje
GillaGilla
Degerfors

GillaGilla
Har du siffror för Bodens kommun?
GillaGilla
Boden

GillaGilla
Lysande jobbat Affe!
Det här visar tydligt att detta är ett område där Mauds nybyggare, generellt, _tär_ på välfärdens kärna, vilket vi iofs redan visste men här är det ”grönt på vitt”. Överrepresentationen är inte stor utan *enorm*. Ännu värre skulle det sedan se ut om man kunde dela upp gruppen ”utrikes födda” till t ex MENA-gruppen osv, men det finns såklart inte siffror att tillgå…
Det är ju också tydligt att sambandet är detsamma i egentligen samtliga kommuner, i stor, större eller ännu större utsträckning.
Men är du sugen på att göra några fler diagram så kan det ökända Landskrona vara intressant. Sedan får du gärna lägga till fler kommuner, förslagsvis efter storleksordning så många du har lust till, antar att det går snabbare att ta buntvis än enstaka åt gången. Låt fler kommungubbar svettas med siffrorna :-)
GillaGilla
trött !! dödligt trött.
Hur ser det ut med barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag,. alla andra bidrag.
Min plånbok är tom,, min gamla mor behöver hjälp.
GillaGilla
Denna månad går mer än halva pensionen åt till räknngar. Jag spyr över alla dessa räkningar. Blir tvungen att ställa in en sjukhusresa och skjuta upp den flera månader och blir tvungen att begära uppskov med ett par räkningar. Förra månaden blev jag klar med avbetalningarna till ett tandläkarbesök, jag minns inte om det var i augusti eller september. Betalade väl ungefär 500 i månaden så ni kan själv tänka hur mycket det gick på. Sedan i vintras meddelade tandhygienisten att jag hade ytterligare ett litet hål så bokade hon in mig hos en tandläkare. Tror det var avklarat på en gång men jag har inte kunnat börja betala av det förrän jag var klar med det gamla så nu har jag två stycken till, nu i juli och den sista i augusti. Men så blir man väl kallad igen på höstkanten och så får man ytterligare avbetalningar flera månader till. Sedan ska vi inte tala om det där förbannade högkostnadskortet. Tack så helvetes mycket för det, Björklund! Hoppas jag får råd att köpa en pava skumpa i september 2014 för att fira att ni åker ut. Det skall sannerligen bli mig ett stort nöje! Ja, och sedan blir jag tvungen att hålla på att betala av det där jävla högkostnadskortet i månadsvis, kanske ända fram till våren.
Så har vi då alla dessa MENA-främlingar som kommer hit och får allting gratis med en gång. Dom får lägenheter fullt möblerade med platt-tv, datorer och hela köret. Redan efter några månader så kör dom omkring i fina bilar. Och räcker det inte med vanliga lägenheter, somalier i synnerhet har ju för vana att spruta ut barn på löpande barn, ja då går dom sociala myndigheterna in och köper en villa åt dem. Men om dom inte är nöjda med villor? Vad kommer då härnäst? Kommer man då låta hysa in nybyggarna i herrgårdar och slott istället? För ingenting utom det allra bästa duger väl åt denna nya adel. Det kommer sluta med att vi svenskar kommer bo under broar, på soptippar och i kåkstäder. Det kommer bara vara berikarna och kulturmarxisterna som har riktiga hem. Fy fan!! Jag verkligen hatar alla er landsförrädare inom 7klövern och media. Hoppas verkligen ni får brinna i helvetet hela högen!!
GillaGilla
Lite tips och frågor:
1. Är du riktig pensionär eller f.d kommunalarbetare som blivit ”sjuk”?
2. Har du röstat på 7-klöverns partier mellan 1990 och 2010?
3. Lär dig borsta tänderna? Om du har taskig saliv så råder jag dig att borsta tänderna inom 5 minuter från det att du slutat äta något.
Annars så håller jag med dig i din syn på inkräktarna och förrädarna.
GillaGilla
Och använd tandtråd varje kväll – har inte haft ett hål på 34 år! Det blir billigt och bra i längden.
GillaGilla
1. Är förtidspensionär.
2. Sent uppvaknad. Röstade på Mupparna 2006, tyvärr. Har sedan dess röstat SD till EU, i tjörko-valet och till riksdagen.
3. Har använt tandtråd i nästan ett helt år. Var tandläkaren som tjötade. LOL
GillaGilla
Tack för ett mycket bra jobb affe, skulle du kunna ta fram Partille kommun också så hade jag varit mycket tacksam. Tack på förhand.
GillaGilla
Robin! Gå ur tjörkan. Du slipper stödja muslimkramarna och sparar tusenlappar per år!
GillaGilla
Gjorde jag direkt efter valet. Hade egentligt tänkt göra det året före men missade tyvärr deadline och då tänkte jag att jag lika gärna kunde vara med ett tag till och rösta in SD innan jag gjorde slag i saken. Tyvärr missade jag att tala om för dem orsaken, något jag bittert ångrar nu men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk heller.
GillaGilla
Tack snälla Affe för siffrorna för ekonomiskt bistånd Sala kommun!
Den här statistiken för alla kommuner måste spridas! Vad ska vi lägga våra skattepengar på? Intressant diskussionsunderlag med kalla fakta. Tack återigen, du är suverän!
GillaGilla
Tack Affe för ett enastående jobb…men kan du vara snäll att plita ihop statistik också för Avesta…
GillaGilla
Skrattretande och vämjelikt på samma gång. Törs man be om Danderyd, Täby och Lidingö?
GillaGilla
Fler önskemål. Partille, Landskrona, Avesta, Danderyd, Lidingö





GillaGilla
Kanske Oskarshamns kommun kommer också ?
Mvh S-E Karlsson Berga
GillaGilla
Tog lite tid men här kommer Oskarshamn.

GillaGilla
[…] jobba. Att bara komma hit och lära sig svenska, som det är nu räcker inte. Här finns massor med miljarder att hämta, så är det […]
GillaGilla
Hejsan affe! Fint jobb. Kan du ta fram statistik för Aneby?
Tack på förhand.
GillaGilla
Aneby

GillaGilla
Bra jobbat Affe.
Har du möjlighet att göra en för hela Sverige?
GillaGilla
Hej,
Du är bäst!
Kan du ta fram statistik för Östhammar, Tierp och Sandviken ?
GillaGilla
Hur har det låtit sedan det hemska terrordådet i Oslo senaste veckan?
1. Rasist = vill inte höra negativa kommentarer om islamisering och mångkultur
2. Främlingsfientlig = Vill inte ta debatten då man saknar argument att försvara mångkulturen
3. Fördomar = Vill inte höra de fördomar som sker mot svenskarna
4. Hatiskt = Vill inte höra hur fruktansvärt illa svenskar behandlas pga mångkulturen
GillaGilla
Tack Affe för det otroliga jobb du lägger ner med denna samhällsinformation !!
Det skulle vara roligt att se Vingåkers utgifter oxå !! En kommun där svenskar bor på gatan och
invandrare i lägenheter..
GillaGilla
Hur beräknar du siffran överrepresentation? Tack.
GillaGilla
Exempel Sandviken:
Gruppen utrikes födda 10.4% förbrukar 63.6% av kakan.
63.6 / 10.4 = 6.115
Gruppen svenskfödda 89.6% förbrukar 36.4% av kakan.
36.4 / 89.6 = 0.406
6.115 är 15.1 gånger större än 0.406
6.115 / 0.406 = 15.1
GillaGilla
Tack, då förstår jag. Om 10% utrikes födda skulle förbruka 10% av biståndet (vilket ger 90% för inrikes födda) så skulle representationen alltså bli 1. Har du ett riksgenomsnitt på denna siffra?
GillaGilla
8.8
Ekonomiskt bistånd i hela Sverige
GillaGilla
Östhammar, Tierp, Vingåker och Sandviken

GillaGilla
Tack Affe för Vingåker !!
GillaGilla
Sandviken har mycket intressanta staplar: en ökning av socialt bistånd till gruppen utrikesfödda med 442% sedan 2001.
De ni, kommunpolitiker!!
GillaGilla
Var 5 ung invandrare arbetslösa
http://www.dn.se/ekonomi/fler-unga-utrikesfodda-ar-utan-jobb
Vad är det som driver mångfaldsfundametalisterna att köra landet i botten med lögnen av behovet av arbetslösa invandrare som urholkar vår pension?
Vad driver dom??? Varför får vi inte komma till tals? Varför får vi ingen öppen debatt??
GillaGilla
Helt otroligt! Och så j…..t när jag ser min kommun fast jag visste det i praktiken redan.Tack!
GillaGilla
Flen, Trosa och Gnesta

GillaGilla
Hej fantastiska Affe! jag har stulit/länkat lite info till vår sida i karlskrona.
karlskrona.sverigedemokraterna.se jag skulle uppskatta om du kunde mejla mig eller ev posta här angående Ronneby.
/christopher
SD Karlskrona
GillaGilla
Ronneby
GillaGilla
Har du tid och lust att ta fram siffror för Lidköping och Götene?
Mvh Oeloe
GillaGilla
Lidköping, Götene
GillaGilla
Stort tack! =)
GillaGilla
[…] Slutligen; främlingfientlighet och rasism är inte samma sak som att inse att mångkultur aldrig kommer fungera och att invandringen kostar samhället enorma summor pengar. […]
GillaGilla
Vore ytterst tacksam för siffror över hur det ser ut i Härjedalen!
GillaGilla
Härjedalen fixad.

GillaGilla
[…] fram fakta över invandrarrelaterade saker, ofta när det gäller ekonomiska siffror. Läs t.ex. Ekonomiskt bistånd i 24 kommuner eller Ekonomiskt bistånd i hela Sverige eller för all del Invasion av städare […]
GillaGilla
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.3861192-rekordmanga-gavlebor-behover-socialbidrag?articleRenderMode=extra_comment#extraComments
GillaGilla
Affe, du har Marks data ovan. Har du någon hypotes betr. vad som orsakar nedanstående:
”Marks kommun tvingas dra i nödbromsen
Marks kommun inför anställnings- och inköpsstopp med omedelbar verkan. Kommunen har dragit på sig ett underskott på 53 miljoner kronor. …
Enligt Mats Pontén är det socialförvaltningen samt barn- och utbildningsförvaltningen som tillsammans dragit över sina budgetar med sammanlagt 53 miljoner kronor hittills i år. Kommunledningen utesluter inte att det kan bli nödvändigt att säga upp personal.”
http://www.sktftidningen.se/artikel/marks-kommun-tvingas-dra-i-noedbromsen-57496
GillaGilla
Ingen aning. De verkar inte ha mycket framförhållning.
GillaGilla
Hej har ett önskemål om att du hjälper mig med statistiken för Karlskoga komun om Ekonomiskt Bistånd
Tackar för att du gör ett fantastiskt arbete med att informera det sovande folket
ha en bra dag önskar Börje Sjöström
GillaGilla
Karlskoga

GillaGilla
Hej
Har jag förstått rätt att i siffrorna ingår bara ekonomiskt bistånd, dvs det som kallades förr för socialbidrag?
GillaGilla
Här står bland annat vad som ingår i ekonomiskt bistånd
GillaGilla
Ekonomiskt bistånd står ju för bara en liten del av de pengar som går till socialtjänsten.
http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2011mars/ekonomisktbistandokade2010
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomiskaanalyser/ekonomiskstatistik/kostnaderforsocialtjanst
Enligt de där länkarna så betalades det kring 11 miljarder SEK ekonomiskt bistånd (år 2010) men totala kostnaderna för socialtjänsten ligger kring 164 miljarder (år 2008).
Finns det någon analys på hur resten av socialtjänstens kostnader fördelas mellan invandrare och födda i Sverige?
GillaGilla
Hej Affe !Tack för ditt fantastiska arbete ,är det möjligt få uppgifterna för Sollefteå kommun ?
GillaGilla
Sollefteå (Sorry tog lite tid)

GillaGilla
Många tack Affe !! Ja det är ju faktiskt värre än jag trodde, Sollefteå har tagit emot ”flyktingar” i minst 30 år så man tycker att en hel del skulle inlemmats i samhället ,o sista åren drar det ju iväg rejält 16.9 i överrep är väl snudd på rekord. I min hemort har man just tagit emot Somalier efter att i alla år varit ”flykting”fritt så dom här skrämmande siffrorna torde kunna toppas framöver.
GillaGilla
Osby

GillaGilla
Tackar för informationen vidrörande Osby (skrämmande läsning faktisk)
Ha en bra helg Affe…
GillaGilla
Ånge kommun

GillaGilla
[…] mer än 20 gånger mer ekonomiskt bistånd än den genomsnittlige svensken i samma kommun, enligt Affes statistik. Bara mellan 2009 och 2010 ökade kostnaderna för socialbidrag till utrikes i kommunen födda med […]
GillaGilla
[…] – Pettersson noterar att fulmedia inte nämner att i Nässjö är 11 % av befolkningen född i utlandet och att dessa står för 75 % av socialbidragen. Mer om liknande på Affes statistikblogg. […]
GillaGilla
[…] Utrikes föddas överrepresentation i försörjningsstöd är redan stor, både vad gäller hela landet https://affes.wordpress.com/2011/07/30/ekonomiskt-bistand-i-hela-sverig e/ och enskilda kommuner. Under 2010 var utrikes födda överrepresenterade med 8,8 när det gäller försörjningsstöd i Sverige. De utgjorde 14,7 procent av befolkningen men förbrukade 60,2 procent av de totala kostnaderna för försörjningsstöd, nästan 7 miljarder. Svenskfödda, som utgjorde 85,3 procent av befolkningen, konsumerade 39,8 procent av kostnaderna, eller 4,6 miljarder. I en rad svenska kommuner är obalansen ännu större. I Växjö till exempel är utrikes födda överrepresenterade i försörjningsstöd med 21,5 gånger. […]
GillaGilla
[…] mer än 400 somalier? Staden är redan en av dem som har den största snedfördelningen i Sverige när det gäller kostnader för försörjningsstöd till utrikes födda. Utrikes födda utgjorde 2010 14,8 procent av Växjös befolkning men förbrukade cirka 80 procent […]
GillaGilla
[…] https://affes.wordpress.com/2011/07/16/ekonomiskt-bistand-i-24-kommuner/ […]
GillaGilla
Vore evigt tacksam om Skellefteås statistik kommer upp. Tusen tack på förhand!
GillaGilla
Skellefteå

GillaGilla
[…] statistikbloggen: Ekonomiskt bistånd i 24 kommuner där finns statistiska fakta kring landets Utrikes och Inrikes […]
GillaGilla
Skulle du ha lust att lägga upp Östersund, och kanske även Krokom?
I övrigt, suveränt arbete du gör…
GillaGilla
Östersund och Krokom

GillaGilla
Stort tack!
GillaGilla
Hej ! När du har tid så visa gärna eländet i Storuman, Sorsele och Arvidsjaur kommuner ! Tack på förhand för ett enormt arbete. Hls Ingvar
GillaGilla
Arvidsjaur, Storuman, Sorsele

GillaGilla
[…] mer i statistikbloggen: Ekonomiskt bistånd i 24 kommuner där finns statistiska fakta kring landets Utrikes och Inrikes födda […]
GillaGilla
[…] mer i statistikbloggen: Ekonomiskt bistånd i 24 kommuner där finns statistiska fakta kring landets Utrikes och Inrikes födda […]
GillaGilla
[…] charts for these communities, and many more across Sweden and the impact of Muslim immigration, see Affes Statistics Blog (in Swedish. May need a quick Google […]
GillaGilla
[…] charts for these communities, and many more across Sweden and the impact of Muslim immigration, see Affes Statistics Blog (in Swedish. May need a quick Google […]
GillaGilla
Hej!
Blir djupt imponerad av och tacksam för det hästjobb Du gör! Är det möjligt att anhålla om siffrorna för Malå kommun i Västerbotten? Skulle vara bra att ha i kommunpolitiken inför kommande ensaminvandring.
GillaGilla
Tack för vänliga ord!

Här är Malå
GillaGilla
Hej! Undrar om du skulle kunna mejla mig denna statistik för 1998-2011 i form av diagrambilder för följande kommuner: Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Tierp, Uppsala, Älvkarleby och Östhammar. Tack på förhand.
GillaGilla
Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Tierp, Älvkarleby, Östhammar och Uppsala
GillaGilla
Apologies but I don’t speak Swedish so have to write in English. This is all so, so sad. I have never had the chance to visit Sweden (I am British) but it just makes me want to cry to think about one of the best evolved societies ever to exist, which I admire so much, killing itself like this. I suspect the equivalent British statistics will be bad but not this bad! Can you please, please promise you will do whatever it takes to make your government understand the reality of the problem?
GillaGilla
Thank you, Tom, for your sympathy for us. It’s much worse than you can imagine – the government is aware of what it is doing to Sweden and so is the parlament, too. But no one cares. Or the MPs are too scared to admit that they are. All of them probably hope to get an employment for themselves and/or their children in the European Union to save themselves. That is, if Sweden breaks down before the EU. The corruption is deeper than anyone can believe, popping up every day, not in the medias that are involved in the corruption but on the Internet. We, the powerless people, are trying to resist but this country is worse off than the former USSR, be sure.
GillaGilla
Förgäves har jag letat efter Laholm och Båstad i din samling – finns de redan med och har undgått mitt öga? Åstorp och Bjuv? Jag ska leta igen …
Som jag sagt förut: Du är fantastiskt, Affe!
GillaGilla
Nix, men nu finns dom. Och tack för snälla ord!
Laholm

Båstad

Åstorp

Bjuv

GillaGilla
Tusen tack, du beundransvärde Affe!!!
GillaGilla
Väldigt intressant, vilket arbete!…. Skulle man kunna få en sådan sammanställning på Trelleborg?
GillaGilla
Javisst.
Du hittar Trelleborg längst ned bland kommentarerna i det här inlägget:
https://affes.wordpress.com/2012/09/08/ekonomiskt-bistand-i-15-kommuner-1998-2011/
GillaGilla
Man kan bara skratta åt all ignorans från främlingsfientliga som samlats här och kliar varandras ryggar helt utan kritiska ögon. Och vilket klassiskt scenario att bara dra bara fram utgifter från invandrare och inte intäkter. På så vis kan man få vilken grupp som helst att framstå som en belastning, inte minst SD-svenskar som återkommande visar sig ligga i topp vad gäller skattefusk, bidragsfusk, låg utbildningsgrad, antal sjukdagar etc. Den typiska SD-svensken kostar många gånger mer än den genomsnittlige utrikes födda.
GillaGilla
Affe – vad var det för video du lagt upp, som tagits bort – removed by the user? Den måste ha varit högintressant…
GillaGilla
Fixat nu. Tack för påpekandet!
GillaGilla
Hej Affe!
Går det att få statistik för Skara Kommun?
MVH Anders
GillaGilla
Skara

GillaGilla
Tackar!
Kommer väl till pass i KF.
MVH Anders
GillaGilla
[…] 3/4 del af modtagerne er ‘utrikes födde’ udsigt til at blive selvforsørgende. Mønsteret går igen i mange svenske byer, Malmø er bare mere […]
GillaGilla
Hej! Kan du mejla diagram för Uppsala läns åtta kommuner för 2012?
GillaGilla
[…] Affe: Ekonomiskt bistånd i 24 kommuner (16.7.2011) Affe: Ekonomiskt bistånd i 15 kommuner 1998–2011 (8.9.2012) […]
GillaGilla
[…] Sweden does not keep welfare statistics specifically for Muslims, experts estimate from available government welfare statistics on the foreign-born that somewhere bet…, with the percentage on the […]
GillaGilla
[…] in Sweden by 2030. While Sweden does not keep welfare statistics specifically for Muslims, experts estimate from available government welfare statistics on the foreign-born that somewhere bet…, with the percentage on the […]
GillaGilla
[…] Sweden does not keep welfare statistics specifically for Muslims, experts estimate from available government welfare statistics on the foreign-born that somewhere bet…, with the percentage on the […]
GillaGilla
[…] Sweden does not keep welfare statistics specifically for Muslims, experts estimate from available government welfare statistics on the foreign-born that somewhere bet…, with the percentage on the […]
GillaGilla
[…] les statistiques officielles 79 % des dépenses de protection sociale de l’Etat suédois sont attribuées aux 15 % de résidents suédois nés à l’étranger. La crise ne devrait sans doute en effet […]
GillaGilla
Tack för en helt otrolig arbetsinsats! Finns statistik för 2012, förslagsvis från Malå?
GillaGilla
[…] i Sverige, der benævnes svenske, selvom de har utrikes baggrund. Dokumentation vedr. Sverige: Dokumentation fra 24 svenske kommuner og Statistiska […]
GillaGilla
[…] mer i statistikbloggen: Ekonomiskt bistånd i 24 kommuner där finns statistiska fakta kring landets Utrikes och Inrikes födda […]
GillaGilla
Hej!
Har du möjligen statistik för Österåkers kommun?
Ha de gott
Lasse
GillaGilla
[…] Slutligen: ”Invandrarna bär upp välfärdens kärna” sa Maud Olofsson (bl.a.), och detta tycks ”invandrardemokraterna” hålla för sant. Hur det ligger till med det, kan beskådas här på Affes statistikblogg. […]
GillaGilla
Hej Affe, ramalde över denna dina sida av en händelse. Funderar på att flytta från Stockholm och ville veta vad jag fltyta rtill så jag började söka runt bland kommuner här. Hittar dock inte Vännäs i Västerbotten. har du siffror där?
Jag är full av beundran och undrar vem du är och hur du gör. Varför kommer inte den här typen av siffror och
statisk fram. Tänker på det där med bilbränder med. Skulle vara intressant att se statestik som jämför storkel på skolor , antal elever, skolresultat och andelen utlandsfödda i detta land också.
Lena
GillaGilla
Hej Lena,
Hittar jag bra material om skolorna så gör jag nog något på det. Det är definitivt intressant.
Här kommer Vännäs

GillaGilla
Tack Affe Över lag kan ju se att det går åt mycket pengar …
Skickat från min Samsung Mobil
GillaGilla
Ojo tryckfelsnisse var visst framme. det ska stå ramlade, flyttar och storlek, utsäkta!
GillaGilla
[…] 57 pct. af samtlige betalinger af socialbidrag gik til indvandrere i 2012. Kilder i øvrigt: Dokumentation fra 24 svenske kommuner og Statistiska Centralbyrån DEN NORSKE, DEN SVENSKA OG DEN DANSKE MODEL I OFFICIEL […]
GillaGilla
[…] i Sverige, der benævnes svenske, selvom de har utrikes baggrund. Dokumentation vedr. Sverige: Dokumentation fra 24 svenske kommuner og Statistiska […]
GillaGilla
[…] 2013: 57 pct. af samtlige betalinger af socialbidrag gik til indvandrere i 2012. Kilder i øvrigt: Dokumentation fra 24 svenske kommuner og Statistiska […]
GillaGilla
[…] 2013: 57 pct. af samtlige betalinger af socialbidrag gik til indvandrere i 2012. Kilder i øvrigt: Dokumentation fra 24 svenske kommuner og Statistiska […]
GillaGilla
[…] 2013: 57 pct. af samtlige betalinger af socialbidrag gik til indvandrere i 2012. Kilder i øvrigt: Dokumentation fra 24 svenske kommuner og Statistiska […]
GillaGilla
[…] I (den svenske) Socialstyrelsen linkene simpelthen fjernet vedr. emnet: Från och med 2012 redovisas inga uppgifter om utbetald introduktionsersättning till flyktingar och vissa andra utlänningar i statistiken, vilket innebär att uppgifterna för 2012 inte är direkt jämförbara med tidigare år. I rapporten görs dock i möjligaste mån jämförel-ser med uppgifter för 2011 exklusive introduktionsersättning. Det dokumenteres kommu-nevis på: https://affes.wordpress.com/2011/07/16/ekonomiskt-bistand-i-24-kommuner/ […]
GillaGilla
[…] I (den svenske) Socialstyrelsen fik man fjernet linkene simpelthen vedr. emnet: Från och med 2012 redovisas inga uppgifter om utbetald introduktions-ersättning till flyktingar och vissa andra utlänningar i statistiken, vilket innebär att uppgifterna för 2012 inte är direkt jämförbara med tidigare år. I rapporten görs dock i möjligaste mån jämförelser med uppgifter för 2011 exklusive introduktionsersättning. Det dokumenteres kommunevis på: https://affes.wordpress.com/2011/07/16/ekonomiskt-bistand-i-24-kommuner/ […]
GillaGilla
[…] I (den svenske) Socialstyrelsen fik man fjernet linkene simpelthen vedr. emnet: Från och med 2012 redovisas inga uppgifter om utbetald introduktions-ersättning till flyktingar och vissa andra utlänningar i statistiken, vilket innebär att uppgifterna för 2012 inte är direkt jämförbara med tidigare år. I rapporten görs dock i möjligaste mån jämförelser med uppgifter för 2011 exklusive introduktionsersättning. Det dokumenteres kommunevis på: https://affes.wordpress.com/2011/07/16/ekonomiskt-bistand-i-24-kommuner/ […]
GillaGilla
[…] med uppgifter för 2011 exklusive introduktionsersättning. Det dokumenteres kommunevis på: https://affes.wordpress.com/2011/07/16/ekonomiskt-bistand-i-24-kommuner/ Dansk […]
GillaGilla
[…] Från och med 2012 redovisas inga uppgifter om utbetald introduktions-ersättning till flyktingar och vissa andra utlänningar i statistiken, vilket innebär att uppgifterna för 2012 inte är direkt jämförbara med tidigare år. I rapporten görs dock i möjligaste mån jämförelser med uppgifter för 2011 exklusive introduktionsersättning. Det dokumenteres kommunevis på: https://affes.wordpress.com/2011/07/16/ekonomiskt-bistand-i-24-kommuner/ […]
GillaGilla
[…] nu ekonomiskt bistand) är enorma. Socialstyrelsen har årlig statistik:”… År 2012 gick 57% av samtligt utbetalt socialbidrag i Sverige till invandrare, en häpnadsväckande […]
GillaGilla
[…] nu ekonomiskt bistand) är enorma. Socialstyrelsen har årlig statistik:”… År 2012 gick 57% av samtligt utbetalt socialbidrag i Sverige till invandrare, en häpnadsväckande […]
GillaGilla
[…] sig om 57 pct. af samtlige ekonomisk bidrag gik til indvandrere i 2012. Kilder i øvrigt: Dokumentation fra 24 svenske kommuner og disse 57 pct er vist også ‘lidt mere’ end 60 mia. sv. […]
GillaGilla
[…] migranti »žrejo« socialno in drugo državno pomoč, si lahko nazorno ogledate na grafu in v tabeli. Desni stolpec je pomoč domačinom, levi pomoč migrantom […]
GillaGilla
[…] i Sverige, der benævnes svenske, selvom de har utrikes baggrund. Dokumentation vedr. Sverige: Dokumentation fra 24 svenske kommuner og Statistiska […]
GillaGilla
[…] i Sverige, der benævnes svenske, selvom de har utrikes baggrund. Dokumentation vedr. Sverige: Dokumentation fra 24 svenske kommuner og Statistiska […]
GillaGilla