Affes Statistik-blogg

Katten bland hermelinerna.

Posted in Betraktelser, Gammelmedia by Affe on september 19, 2010

Alla med sinne för proportioner måste ha noterat det oproportionerliga motståndet i media och i det politiska etablissemanget mot ett nytt parti i Sveriges riksdag.

Hur kan motståndet vara så kompakt? Hur kan det vara så oresonligt? Det är ju inte så att världen går under ifall ett nytt litet parti kommer in i Sveriges riksdag. Om partiet visar sig vara lögnaktiga, inkompetenta och allt annat som har påståtts om dem så röstar ju väljarna bara bort partiet i nästa val. Konstigare än så och allvarligare än så är det inte.

Så vad kan motståndet bero på?

Efter ett och ett halvt års grävande i statistik och granskning av etablissemangets spegling eller rättare sagt obefintliga spegling av de fakta/siffror som finns är jag ganska övertygad om svaret.

Det massiva och oproportionerliga motståndet beror på rädsla. Det är så mycket som har blivit mörkat, fördunklat, ignorerat och undanhållet svenska folket. De som har undanhållit detta är det mediala och politiska etablissemanget. Men den största skulden ligger ändå på media. Det är media som skulle ha förhindrat att makten lyckades med detta. Det har de inte gjort. De har spelat med.

SD är en katt bland hermelinerna. En röst som inte är med på den outtalade överenskommelsen. Det är inte partiets historia, eventuella dolda agendor hos enskilda företrädare eller partiet i stort eller ”hatet” eller ”främlingsfientligheten” som är förklaringen till motståndet. Nej det är SD i egenskap av Katt bland hermelinerna som motståndet grundar sig i.

”Katten” hade kunnat vara svart, vit, röd eller spräcklig. Det hade inte spelat någon roll. Motståndet hade varit lika stort ändå.

För vad kommer hända om det kommer fram ”nya” sanningar? Om fakta plötsligt läggs fram på bordet? Jo, frågor kommer ställas. Varför har vi inte fått reda på detta? Varför har inte media informerat oss om detta? Varför har inte detta granskats? Visste ni journalister om detta?

Man kan avfärda och skratta bort detta som en konspirationsteori. Men om det som Janne Josefsson sa stämmer, är det ju faktiskt inte så konstigt om makthavarna inom media är rädda. Vem vill bli betraktad som oseriös, icke trovärdig och svekfull?

– Flykting- och invandrarfrågan är det största journalistiska sveket som min generation journalister genomfört i det här landet. Vi har inte på ett seriöst och trovärdigt sätt beskrivit vilka oerhörda problem som finns i ett mångkulturellt samhälle.
/Janne Josefsson

DN DN DN SvD SvD DN
foto: Kevin Dooley

16 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. etnisksvensk said, on september 19, 2010 at 2:49 e m

    Under lördagskvällen såg jag en film med anspelning på DDR och senare dess fall när muren föll 1989!
    Stasiarkiv öppnades och allmänheten fick ta del av sina banemän och deras kriminella aktiviteter! Människors totala liv förstördes av trångsynta politruker och deras hantlangare!
    Själv upplevde jag Sveriges väg till en ny DDR-stat med Palme och hantlangarna från 68-vänstern. Hela 1970-talet präglades av socialistretorik och då inte minst från den ”oberoende kanalerna TV1 och TV2”? Indoktrineringen påbörjades tidigt med barn-TV och ”vilse i pannkakan”! Fortsatte senare på ”dagis och lekis” och de privata dagmammorna skulle helst förbjudas eftersom de ej deltagit i ”partiets” indoktrineringsutbildning!
    Med en ny ”katt” bland ”hermelinerna” så reagerar det svenska ”stasi” med den ”förlängda ryggmärgen” och vill omedelbart kasta ut ”SD-katten”, eftersom ”SD-katten” inte är ”pottränad” och indoktrinerad i den svenska ”stasi-världen”!
    De ”7-hermelinerna” är rädda för ”SD-katten” och säger att ”SD-katten” måste bort, bort och bort! ”SD-katten” har egna tankar och idéer och hör inte hemma i Sverige bland de ”7-hermelinerna” och deras revir, så det så och usch och fy minsann!

    Gilla

  2. H7 said, on september 19, 2010 at 3:06 e m

    Hoppas SD-katten äter upp råttorna

    Gilla

  3. gotiskaklubben said, on september 19, 2010 at 3:33 e m

    R ä d s l a är ordet. Och de har anledning att vara rädda.
    Med SD i Riksdagen blir det inte lika lätt att ljuga för 08-ELITEN.

    Blir det någon specialstatistik i kväll?

    Gilla

    • Affe said, on september 19, 2010 at 3:52 e m

      Nej, nu blir det nog lugnt ett tag framöver.

      Gilla

  4. BLU-82 said, on september 19, 2010 at 3:42 e m

    08-eliten ? syftas det på Rosenbad då , eller stockholmare ?

    Gilla

    • illwillfn said, on september 19, 2010 at 9:47 e m

      Om gotiska använde ordet korrekt så syftade han uppenbarligen på stockholmare. Fast tyvärr så är det väldigt vanligt numera att ordet ”elit” används på ett felaktigt sätt. T.ex en oxymoron som ”politisk elit” är vanlig numera, vilket jag finner direkt motbjudande (är i nivå med ”våldtäckt” eller när man (likt DN) gör fel på ”de” och ”dem”). Att stockholmare är Sveriges elit är ett välkänt faktum. Ja, jag råkar vara stockholmare…men det har inget med saken att göra, annat än att det gör gruppen rätt så mycket bättre.

      Ok, så det var ett skämt…uppenbarligen…jag är visserligen stockholmare, men de här efterblivna j-la vänsterpartisterna skulle jag gärna bytt ut mot tänkande människor. Skåningarna har visserligen blivit aningens mer ”berikade” än vi, men tro mig när jag säger att Stockholm har problem nog med MENA för att alla smartare än Mona Sahlin ska inse att något är riktigt fel.

      Gilla

  5. patrik blom said, on september 20, 2010 at 9:01 f m

    Tack Affe, för din fantastiska insats med statistikbloggen! Du är en av dem som har påverkat förutsättningarna för debatten mest påtagligt. Jag hoppas du fortsätter, efter en välförtjänt vilopaus.

    Gilla

  6. Torq said, on september 20, 2010 at 1:27 e m

    Jeg ingen tror på at det bygger på den massive og uproporsjonale motstanden mot SD bygger på redsel for hva SD faktisk står for.

    Men det bygger på redsel. Men det er en redsel i et politisk establishment – og også i noen grad blandt de korporative og organiserte særinteresser som bygger sin fordel på etablissementets fortsatte makt. Det er en redsel for at rettferdigheten skal skje fyldest og at etablissementet skal tape makt.

    Det store problemet for den politiske klassen er at de ikke er representative for folket og for hva folk flest mener.

    Den redselen som rår i den svenske eliten er en redsel for folket. Det er en redsel for at det svenske folk skal innse at det SD står for er mer representativt for det de selv mener.

    Altså, Ny Demokrati ble jo behandlet på akkurat samme måten, av den svenske makteliten! Så dette er jo ikke noen spesielt for SD. Og vi har sett det samme i Norge og Danmark. Og vi ser det samme i USA nå, med etablissementets motstand mot The Tea Party movement.

    Meningsmålinger fra Rassmussen viser at mens amerikanere flest er enig med Tea Party-bevegelsen i den økonomiske politikken som føres, så er den politiske klassen helt på kant med den. Og så bruker da den politiske klassen den maktmonopolet de har til å fremstille Tea Party-bevegelsen som noe rasister og til og med som terrorister og som en trussel mot rikets sikkerhet.
    http://www.rasmussenreports.com/public_content/politics/general_politics/march_2010/most_say_tea_party_has_better_understanding_of_issues_than_congress

    Det er akkurat den samme retorikken som det mer eller mindre intellektuelt korrumperte politiske makteliten bruker i Norge, Danmark og Sverige, og i andre land.

    De spiller på frykt, usikkerhet og tvil. De sprer hat og forakt mot tilhengere av den opposisjonen som tar velgere fra dem.

    At det er ekstra ille i Sverige, det kan vel forklares med dels at SD har en pinlig historie. Det var sant at partiet i sin tid var et promilleparti med folk som stod for politisk vold.

    Men nå er jo SD et parti som i likhet med Fremskrittspartiet i Norge og Dansk Folkparti, et parti som står for demokrati og sivilisasjon og at det er ordets makt som skal gjelde.

    Det er jo SDs motstandere som i dag står for fascistisk politisk atferd, og spred hat og demonisering for å rettferdiggjøre fascistisk vold. Noe slikt står ikke SD for i dag.

    Så dermed er det heller ikke noen grunn til å tro eliten på deres ord, når de forsøker å skape inntrykk av at det er det de har redsel for ved SD.

    Men det eliten egentlig frykter. Det er det samme som eliten i USA frykter med Tea Party-bevegelsen, det samme som eliten i Norge frykter med Fremskrittspartiet, og det samme som eliten i Danmark fryktet med Dansk Folkeparti.

    Saken er at den svenske eliten sitter med tall og statistikk som forteller dem at SD har et stort potensiale til å vokse blandt svenske velgere. Eliten sitter med statistikk og tall og analyser som forteller dem at hvis svenske velger fikk vite hva SD egentlig står for, så ville SD vokste.

    Det eliten egentlig er redde for, det er at det verste som kan hende dem er at velgerne får vite hva SD egentlig står for.

    Det er det som er årsaken til all denne undertrykkelsen, volden og møteterroren mot SD.

    Det er dette som forklarer hvofor eliten oppfører seg som de gjør.

    For hvis eliten virkelig hadde trodd på det de sier de er redde for, så ville de ha oppførst seg helt annerledes.

    Altså hvis eliten var overbevist om at de hadde alt å vinne på saklig og nøktern debatt med SD, ja så var det saklig og nøktern debatt de hadde stått for.

    Hvis eliten virkelig trodde og var ovebevist om at det verste som kunne hende SD var at velgerne fikk vite hva SD egentlig står for, ja så ville eliten vært mer enn villig til å la SD få lov å slippe til på egne premisser.

    Det som er grunnen til etablissementets undertrykkelse av SD er at makteliten sitter med statistikk og analyser som forteller dem det stikk motsatte. At hvis svenske velgere fikk vite hva SD faktisk står for, så ville alle de andre partiene miste velgere.

    Eliten sitter med tall og analyser som forteller dem at hvis velgerne skulle ta stilling til politikk utfra saker, og utfra de reelle politiske alternativene de faktisk har å velge mellom, ja så ville eliten tape på det.

    Det er jo derfor den eliten som ikke er representative for folket – forsøker å fremstille SD som noe veldig spesielt og ekstremt, og som alt annet enn representativt for folket. Det er ikke noen annen forklaring på hvorfor eliten helt systematisk forsøker å manipulere svenske velgere til å ta stilling til alternativene, utfra helt andre ting enn de faktiske alternativene selv.

    Gilla

    • Anna Carlbro said, on september 20, 2010 at 6:28 e m

      Jag tror du har rätt, Torq. Affes och din analys är det enda som gör etablissemangets behandling av SD begriplig. Om SD har så fel vore det ju en enkel sak att visa det – med siffror och statistik.
      Alla sa att de skulle ta debatten, men ingen gjorde det, för de visste att de skulle förlora den.

      Gilla

  7. tomtefar said, on september 20, 2010 at 8:36 e m

    Tjena Affe och alla andra som läser och skriver på denna eminenta blogg.
    Skulle behöva hjälp med en sak jag inte blir klok på.
    Har letat på nätet och i uppslagsböcker/sveariketslag här hemma och kan inte för mitt liv inte hitta det som alla pratar om,och det är vart det står att det är en mänskligrättighet och att det skulle bryta mot allas lika värde om man inte får bo i Sverige.
    Tacksam om någon här vet i vilken lag och paragraf dessa uppgifter står att finna,

    Gilla

  8. halvinv said, on september 22, 2010 at 12:52 e m

    Ur bloggen: ”Det massiva och oproportionerliga motståndet beror på rädsla”
    Minns inte den exakta ordalydelsen men är väl ungefär så här;
    – Varför hatar politiker tjuvar?
    Svar: de gillar inte konkurrens..
    Ungefär så är det när ett nytt parti ramlar in i de fina salongerna..

    Gilla

  9. riffi said, on september 23, 2010 at 4:28 e m

    Jag tror inte heller att skälet till det groteska motsåndet mot sverigedemokraterna är invandringsfrågan i sig. När jag har varit inne på ”motståndarbloggar” som inte är alldeles koko har jag kunnat läsa ungefär att: vi skulle ha tagit tag i avarterna av invandringen så skulle vi ha förhindrat att SD kom in iriksdagen, dvs de anser att SD har rätt och att de borde ha gjort vad SD vill innan SD kom in.

    Skälet är nog som ovan sägs att om SD:s makt ökar så kommer de att stå med byxorna nere.

    Wir sind das Volk

    Gilla

  10. Herrn said, on september 23, 2010 at 6:17 e m

    Affes statistik, en guldgruva för alla som söker fakta!

    Gilla

  11. Ylva said, on september 23, 2010 at 7:47 e m

    Ja, precis så är det säkert. Och nu är det kört för pk-media också tror jag. Nu ska sanningen fram. Apropå Janne Josefssons uttalande, varför har man inte hört mer av det? Eller har jag missat det, jag såg det ganska nyligen på Youtube. Mobbningen som pågår av SD-väljare är helt horribel! Läste tidningen, förlåt, Aftonbladet i dag och det var skrämmande hur illa de skriver. De gör allt för att smutskasta och förminska SD och vanställa journalistiken. Andra tidningar likadant. TV gör också sitt till. Tyvärr så tror jag att det är ganska ovanligt att vara uppmärksam på detta. Folk förstår inte vad media gör. Undrar hur länge vi ska dras med knappen ”Vi gillar olika”? De som tycker så kanske ska ta och flytta till Botkyrka.

    Gilla

  12. MrDissident said, on oktober 8, 2010 at 8:36 e m

    Så sant, tyvärr är en majoritet av dom som läser dina åsikter redan övertygade, hur väcker vi de andra?

    Gilla

  13. fritidskläder said, on oktober 26, 2010 at 11:16 e m

    Måste få ur mig detta innan jag spricker men det kanske är på del plats? Jag tycker verkligen att krig är så fel och jag förstår att man vill fly från sitt land, men varför har inte landet Sverige rätten att säga nej till invandringen? bara ett litet tag? Vi är ett av få länder som tar in så pass mycket invandrare i landet, arbetslösheten stiger, folket blir fattigare, folk blir hemlösa osv. Borde vi inte ta tag i dom som redan bor i vårt land?

    Gilla


.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.