Affes Statistik-blogg

Invandrarna och brotten 4 – Hiram förbättrar statistiken

Posted in Kriminalstatistik - Sverige, Prognoser by Affe on juli 29, 2012

När jag publicerade inlägget Invandrarna och brotten 1 – Samtliga brott gick signaturen Hiram Li i taket. Han skrev ett inlägg på sin blogg som inte var nådigt i sin kritik mot mig. Ett inlägg som han sedan har postat i flera kommentarsfält på nätet.

Hiram hade inte läst på så noga och mycket av hans kritik var inget att bry sig om.1 Men en sak pekade han på som jag hade lite dåligt samvete för, även innan Hiram påpekade det. Det rörde ett antagande om överrepresentationen för 2011 som jag ”höftade”. Jag antog att överrepresentationen hade ökat mellan 1999 och 2011 på samma sätt som den hade ökat mellan 1987 och 1999.

Antagandet baserades på något som Brå skrev i den senare rapporten angående varför de utrikes föddas överrepresentation (överrisk) hade ökat från 2,1 till 2,5 sedan den förra studien.

Brå-rapport 2005:17 (sid. 11):

Att överrisken för de utrikes födda har ökat beror inte på att vissa invandrargrupper i dag i större utsträckning är registrerade för brott än för 12 år sedan. Ökningen förklaras i stället i huvudsak av att antalet personer i Sverige som tillhör de flyktinggrupper, som redan i tidigare studier visat sig ha en särskilt hög överrisk, har ökat.

Med tanke på hur invandringen har sett ut de senaste 12 åren så är det inte orimligt att anta att överrepresentationen har fortsatt att öka. När jag höftar så föredrar jag att vara försiktig så jag halverade ökningen. Istället för en ökning med 0.4 räknade jag med 0.2. Närmare bestämt från 2.47 till 2.67.

Mitt dåliga samvete berodde på att jag var lite lat. Det går nämligen att göra mer precisa beräkningar på hur mycket överrepresentationen kan tänkas ha ökat eller minskat, men det tar sin lilla tid att sammanställa.

Nu har jag iallafall gjort sammanställningen. Utifrån förändringarna i alla populationer med utrikes födda har jag med överrepresentationstalen för respektive ursprungsområde fått fram ett genomsnittligt värde för överrepresentationen 2011. Det var inte det jag först hade höftat, 2.67 men inte långt ifrån. 2.74.

Det nya värdet innebär inga jättestora förändringar men heller inte obetydliga. 12 945 brott från stapeln för svensk bakgrund förs över till stapeln för utländsk bakgrund.

De med svensk bakgrund begick med den första beräkningen 45.6 procent av brotten 2011. Med denna mer genomarbetade – och enligt Hiram Li (med all rätt) mer vetenskapliga – beräkning begick de med svensk bakgrund bara 44.7 procent av brotten.

Ett stort tack till Hiram Li. Utan din input hade jag förmodligen inte gjort denna beräkning. Tack vare dig har vi nu ännu bättre uppskattningar på hur stor andel av brotten som de med utländsk bakgrund begick 2011.

1.Hiram menar att eftersom Brå:s undersökningar bygger på misstankeregistret så är det omöjligt att utifrån den statistiken säga något om hur många brott som begås av någon gruppering. Det är bara det att Brå själva gör sådana skattningar. I båda rapporterna görs detta och i Brå-rapport 1996:2 gör Brå även en framräkning till 1993 som baseras på förändringarna i befolkningen. Precis som jag har gjort. Hiram bygger sin kritik på en tillspetsad formulering som jag gjorde i ingressen, och han låtsas inte om alla andra ställen i inlägget där jag framhåller att detta givetvis är uppskattningar och ingenting annat. ”Bevis” för hur brottsligheten fördelas går inte att få fram.

========== =========== =========== =========== ===========

Andra inlägg i samma serie

Invandrarna och brotten 1 – Samtliga brott
Invandrarna och brotten 2 – ”Svartskallemajoriteten”
Invandrarna och brotten 3 – Östasiatisk upprättelse
Invandrarna och brotten 5 – Våldtäkt

Datakällor och länkar

BRÅ-rapport 1996:2 ”Invandrares och invandrares barns brottslighet”
BRÅ-rapport 2005:17 ”Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet.”
Utländsk eller svensk bakgrund (fin indelning), hela riket, efter ålder i tioårsklasser och kön. År 2002-2011
Befolkningsstatistik 1999 del 3
Efterkrigstidens invandring och utvandring
Statistik över anmälda brott
Ovetenskaplig rapport på Affes statistikblogg

19 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] [Invandrarna och brotten 4 – Hiram förbättrar statistiken] […]

    Gilla

  2. Anonym said, on juli 30, 2012 at 8:31 f m

    Ja, det tackar vi Hiram Li för. Snyggt jobbat Affe…

    Gilla

  3. Illwill said, on juli 31, 2012 at 7:36 f m

    Japp, Hiram är en fin kille som kämpar mot ”invandrarnas” rasistiska brott mot ursprungsbefolkningen (läs: svenskarna, de som egentligen inte existerar).

    Gilla

  4. Dannie_X said, on augusti 1, 2012 at 8:14 f m

    Stort tack till Affe! …och tomten Hiram Li.
    Tycker fortfarande att sådanna som han bör spåras upp, och tvångsdeporteras till nått multikulturell helveteshåla.

    Gilla

  5. […] den överrepresentation som fanns då från vissa regioner (se Nr 1 ovan). Han kommer fram till häpnadsväckande slutsatser utifrån befintlig statistik som visar inte bara överrepresentation i relativa tal utan även i […]

    Gilla

  6. Johannes said, on augusti 6, 2012 at 12:48 f m

    Ja, vänstertomtar och andra multikulturalister brukar ju inte så sällan skjuta sig själv i foten när dom försöker ”ta debatten”. Det har vi ju sett bevis på otaliga gånger vid det här laget. Dom borde hålla sig till nyckelknippor och vuvuzelor. Det är ju det enda sättet dom någorlunda klarar av att ”ta debatten” på.

    Gilla

  7. […] breaks 2 – “WOG majority” Immigrants and the crimes 3 – East Asian redress Immigrants and the crimes 4 – Hiram improves statistics Immigrants and the crimes 5 – […]

    Gilla

  8. […] förra inlägg rörande h#ns så kallade rapport fick jag ett svar där h#n nervöst förklarade att min kritik hade gjort att statistiken blivit bättre h#n hade […]

    Gilla

  9. Varg i Veum said, on augusti 23, 2012 at 4:38 f m

    Intressant och notera är att den dära li pratar om att affe ”gör svepande generaliseringar” när h#n gör samm sak själv.

    ”Det finns inget uppenbart i det antagandet, det finns många anledningar till varför det skulle kunna ske ett trendbrott, det krävs mer än svepande antagande och generaliseringar av typen “Med tanke på hur invandringen har sett ut de senaste 12 åren så är det inte orimligt att anta att överrepresentationen har fortsatt att öka.”

    H#n väljer att inte nämna åtminstånde någon av dessa ”många anledningar”. Det är väl ganska självklart att det kan ske ett eller flera trendbrott, men det vore ju intressant att få höra hur ett av lis spekulationer låter istället för ”många anledningar”

    ”Jag är övertygad om att de allra flesta av h#ns läsare oavsett politisk ståndpunkt har intellektet nog att se igenom den typ av låsas vetenskap.”
    Ett bekvämt sätt att slippa komma med motargument: ”om du inte förstår vad jag menar är du ointelligent”

    Sen tycks h#n hänga upp sig på att affe använder det bland statistiker så vanliga uttrycket ”det är inte orimligt att anta…” eller åtminstone allmänt vedertagna uttrycket när man vill ge en tolkning av statisktik. Åter igen märker man att det handlar om polemik snarare än att försöka utröna sanningen. Det hade inte var svårt för h#n#m att vederlägga det h#n påstår att affe säger.
    H#n väljer att inte förklara varför det skulle vara orimligt att anta någonting baserat på vad man utläser ur statistik. Men h#n kanske vet hur intelligenta h#nnes eller h#ns svans (se där, jag verkar ha samma fel på tangent bordet som h#n) är så för dem behöver man inte förklara utan det är bara ”de som står SD nära” som inte förstår. Men det behövs ju inte då h#ns blogg är till för de redan frälsta.

    Och h#n kallar affe för ”ohederlig”

    Gilla

    • Hiram Li said, on augusti 26, 2012 at 7:29 e m

      Det är inte upp till mig att bevisa något, det är till herr Affe att göra det, han kommer med ett påstående som inte tycks grunda sig i något annat än spekulationer, det är upp till honom att bevisa att det inte gör det. Det är viktigt att vara medveten om att den statistik som presenteras på denna blogg inte är vetenskapligt grundat utan ändas ett (taffligt) försök att kunna rättfärdiga sina fördomar.

      Gilla

  10. Varg i Veum said, on augusti 23, 2012 at 4:42 f m

    Jag svarar här istället för där helt enkelt för att h#n ägnar sig mest åt monologer, baserat på h#nn#s aktivitet i h#ns egna kommentarsfält när man ställer frågor eller problematiserar h#nn#s egna fördomar.

    Gilla

  11. Hiram Li said, on augusti 26, 2012 at 7:19 e m

    Det löjliga påståendet att jag skulle ha förbättrat statistiken är helt irrelevant det spelar ingen roll hur noga Affe räknar på det, han utgår ändå från att det inte har skett ett trendbrott från början av 90 talet och nu, har han belägg för det? Svaret är och förbli nej. Det hela mynnar i slutet ut till spekulationer förkläd till vetenskap. Det är viktigt att förstå att det som Affe presenterar bara är rena spekulationer och inte går att använda som underlag för att förstå något om brottsligheten i Sverige. läs mer i mitt inlägg http://envitros.wordpress.com/2012/08/23/nar-fordomen-kommer-forst/

    Gilla

  12. Stefan Månsson said, on januari 7, 2013 at 11:20 f m

    Den där Hiram Li har ju ingenting att försvara sina imbecilla teser med. Helt förvirrad. Vadå ”trendbrott?”
    Var kan detta ”trendbrott” återfinnas? Var och en som kan tänka någorlunda klart inser att sambandet mellan invandrarnas överrepresentation och en ökande andel invandrare är ett faktum.

    På grund av BRÅ av politiska skäl, inte tillåts studera invandringens specifika sammansättning vad gäller brottsbenägenhet, kan en del av Affes uppgifter vara beräknade. Detta innebär inte som Hiram påstår att de är mindre sannolika utan att de är framtagna med en annan metodik.

    Jämför en ekvation: 10+x=15 så är det ganska uppenbart för de flesta att x=5 Hiram påstår att detta inte går att bevisa men han lyckas aldrig göra det sannolikt att påståendet är falskt.

    Gilla

  13. […] av detta sorgliga ang romer och övriga proportionellt höga invandrares kriminalitet (fö utgör romer inte de särskilt brottsbenägna utan Mellanöstern och Afrika dominerar) är att […]

    Gilla

  14. Helene Fagerlin said, on november 5, 2013 at 8:50 f m

    Kumla interner; 33% är islamer där. P1 den 26 november 2013 nämndes i samband med ett inslag rörande islamiska fångars behov att få besök av imam. Deras stora andel är argument för att det skall få betald imam för svenska interner har tillgång till präst.

    Gilla

  15. […] breaks 2 – “WOG majority” Immigrants and the crimes 3 – East Asian redress Immigrants and the crimes 4 – Hiram improves statistics Immigrants and the crimes 5 – […]

    Gilla

  16. […] and the breaks 2 – “WOG majority” Immigrants and the crimes 3 – East Asian redress Immigrants and the crimes 4 – Hiram improves statistics Immigrants and the crimes 5 – […]

    Gilla

  17. […] and the breaks 2 – “WOG majority” Immigrants and the crimes 3 – East Asian redress Immigrants and the crimes 4 – Hiram improves statistics Immigrants and the crimes 5 – […]

    Gilla

  18. […] and the breaks 2 – “WOG majority” Immigrants and the crimes 3 – East Asian redress Immigrants and the crimes 4 – Hiram improves statistics Immigrants and the crimes 5 – […]

    Gilla


.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.