Affes Statistik-blogg

Vilka är nybyggarna i nybyggarlandet?

Posted in Integration, Migration by Affe on september 12, 2011

Den här statistiken tar inte upp på vilket sätt förändringarna har skett. Om det rör sig om arbetskraft, flyktingar, adoptivbarn, anhöriga och så vidare framgår inte. Den tar ett stort kliv över hela den snåriga diskussionen och tittar istället på resultatet. Hur såg det ut den 31 december 2010 jämfört med 31 december 2000?

Den stora elefanten i rummet är förstås stapel 6. Länderna som ingår där är framförallt länder i Mellanöstern, hela Afrika och muslimska länder men även några ”problematiska” länder. Läs mer om gruppindelningen sist i inlägget.

De senaste åren

Jag har fått uppfattningen att en hel del som röstade fram den borgerliga alliansregeringen 2006 gjorde det, åtminstone delvis, i hopp om att Moderaterna med Fredrik Reinfeldt i spetsen skulle göra något åt den stora invandringen. De som gjorde det har goda skäl att vara besvikna. Takten på invandringen från Mellanöstern, Afrika m. fl. i stapel 6 har nästan fördubblats efter valet 2006.

Hur många hyreshus ökar det med per månad?

Siffror är abstrakta. Staplar och diagram ger en bättre bild, men det kan ändå vara svårt att göra sig en föreställning om omfattningen. Ett sätt kan vara att illustrera med hyreshus (inte minst med tanke på bostadskrisen).

I mitt exempel är det 24 lägenheter i varje hus som rymmer cirka 55 hyresgäster.

Utrikes födda från stapel 6 (Mellanöstern, Afrika m. fl.) har de senaste fyra
åren i snitt per månad (observera: per månad) ökat så här mycket:













Sedan Fredrik Reinfeldt tog över stafettpinnen* har alltså de utrikes födda från Mellanöstern, Afrika m. fl. i snitt ökat med 2 711 personer per månad. Innan dess (2000-2006) ökade den gruppen med ”bara” 1 463 personer per månad.
* = De första månaderna efter valet är inte inräknade. De fyra åren avser 31 december 2006 till 31 december 2010.

Men alla finländare då?

När statistik och i synnerhet prognoser över befolkningsutvecklingen presenteras brukar det alltid påpekas att man inte ska glömma alla finländare eller andra utrikes födda från Norden. Nej visst, man ska inte glömma dem, men man ska heller inte glömma hur trenden ser ut. Under samma period som exemplet ovan har finländarna minskat så här mycket per månad:


Utrikes födda från Finland har minskat med i snitt 237 personer per månad de senaste fyra åren.

Finländarna är fortfarande den största gruppen bland de utrikes födda i Sverige. Men inte så värst länge till om trenden fortsätter. Om bara 5-10 år kommer utrikes födda från Irak att vara fler än vårt broderfolk finländarna. (Det kan hända att gruppen ”f.d. Jugoslavien” kniper den förstaplatsen före Irak.)

Beskrivning av statistiken

Siffrorna för varje land är skillnaden mellan 2000 och 2010 i SCB:s statistik om utrikes födda. En gruppindelning är nödvändig att göra, men SCB:s indelning är inte bra. Där hamnar till exempel Thailand och Irak i samma grupp (Asien).

Indelningen är inte helt lätt att göra, och man kan naturligtvis diskutera den. Jag har tänkt i termer av svår-/lätt-integrerade, belastning/tillgång, liknande/främmande kulturer.

Rumänien till exempel hamnar i stapel 6. Hela före detta Jugoslavien finns också i den stapeln, eftersom en viss svårintegrerad grupp tenderar att komma därifrån, i synnerhet de senaste åren. Kategorin ”Okänt födelseland” är också placerad i stapel 6.

Man kan som sagt diskutera gruppindelningen, men även om man flyttar på vissa tveksamma länder så ändrar det inte mycket i det stora hela.

(Ett trettiotal småländer och öriken har jag inte brytt mig om. Det rör sig om 74 personer.)

1. Norden
Finland, Norge, Danmark, Island

2. Sydamerika
Argentina, Bahamas, Barbados, Belize, Bermuda, Bolivia, Brasilien, Chile, Colombia, Costa Rica, Dominikanska republiken, Ecuador, El Salvador, Grenada, Guatemala, Guyana, Haiti, Honduras, Jamaica, Kuba, Mexiko, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Surinam, Trinidad Tobago, Uruguay, Venezuela

3. Ryssland m. fl.
Ryssland, Sovjetunionen fd, Ukraina, Vitryssland

4. Asien
Bhutan, Fiji, Filippinerna, Hongkong, Indien, Japan, Kambodja, Kina, Korea, nord-, Korea, syd-, Laos, Mauritius, Mongoliet, Myanmar, Nepal, Singapore, Sri Lanka, Taiwan, Thailand, Vietnam

5. EU-USA m. fl.
Australien, Belgien, Cypern, Estland, Frankrike, Grekland, Irland, Israel, Italien, Kanada, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Nya Zeeland, Österrike, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakien, Spanien, Storbritannien och Nordirland, Tjeckien, Tjeckoslovakien fd, Tyskland, Ungern, USA

6. Mellanöstern, Afrika m. fl.
Afghanistan, Afrika, Albanien, Arabemiraten Förenade, Armenien, Azerbajdzjan, Bahrain, Bangladesh, Bulgarien, Gaza-området, Georgien, Indonesien, Irak, Iran, Jordanien, f.d. Jugoslavien, Kazakstan, Kirgistan, Kuwait, Libanon, Malaysia, Maldiverna, Moldavien, okänt födelseland, Oman, Pakistan, Qatar, Rumänien, Saudiarabien, Syrien, Tadzjikistan, Turkiet, Turkmenistan, Uzbekistan, Västbanken/Gazaremsan, Yemen

Felkällor
Framställningen utgår ifrån antagandet att ingen är dubbelregistrerad. SCB skriver att de nya statsbildningarna kan påverka kvaliteten på statistiken. Det handlar främst om före detta Jugoslavien och före detta Sovjetunionen. Hur och i vilken omfattning det kan påverka framgår inte. Förmodligen inte så mycket eftersom SCB i sina framställningar använder ”f.d. Jugoslavien” för att beteckna alla som kommer därifrån.

Datakälla: SCB – Befolkning – Utrikes födda
Definitioner på SCB
På Arbetsförmedlingen finns i dag 218.000 inskrivna med utländsk bakgrund. SvD Dagen
(uppdatering 14 sept: Några korrigeringar samt Mongoliet flyttad till stapel 4.)

72 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. sveket said, on september 12, 2011 at 6:38 e m

    Jag läste nyligen det byggdes 9500 bostäder i en artikel första halvåret. Sverige tar emot hur många per år? INGEN politiker har och kommer aldrig erkänna ”bostadskris”

    Debatter i riksdagen är så absurd att man säger bostadskris i hälften av landets kommuner men så fort man hoppar över till integration är det ”kommuner tar inte emot”!

    Jag är övertygad varför bostadskrisen aldrig har existerat är för att våra politiker har ljugit om ”kommuner tar inte emot” och att ”tvinga kommuner ta emot” verkar ha agendan att i åratal skapat medvetna utanförskapsområden för att nu skapa nystartszoner och placera nystartskontor i dessa ”utanförskapsområden” där invandrare domineras

    Nu kommer ju det ena förslaget efter det andra hur regeringen ska ”locka” företag att komma till dessa områden och hur höjda bidrag ska höja nya invandrares låga löner

    Inte några som helst protester från rödgröna övertygar mig

    ”utanförskapsområdet” är skapta medvetet från modeller från bla Paris i Frankrike i ett syfte

    Dumpa lönerna!

    Med dessa områden med nystartskontoret blir det enklare för arbetsförmedlingen att vara rasister och sortera svenskar och invandrare åt!

    Gilla

    • Frågvis. said, on december 26, 2011 at 4:18 e m

      Politikerna tror att får man bara in tillräckligt med okvalificerad arbetskraft pressas lönerna ner och Sverige blir attraktivare och konkurrenskraftigare.Man har inte fattat att man inom industrin sällan ersätter dom som går hem! Industrijobb i dag är så pass tekniskt komplicerat att det krävs språkkunskap och industrikultur från barndomen. Politikerna lever kvar i sextiotalet där man hade mängder med okvalificerade industrijobb som kunde fyllas med folk från gatan.Enda effekten på lönerna kommer att ske inom restaurang och städbranchen där svartjobb och rent kriminella element tar över.

      Gilla

  2. Robin Shadowes said, on september 12, 2011 at 7:17 e m

    Mååååånga nybyggare blir det…

    Gilla

    • Celsius said, on september 13, 2011 at 8:53 f m

      inte nybyggare, parasiter

      Gilla

      • Illwill said, on september 13, 2011 at 4:44 e m

        Nybyggare, parasiter, inkräktare, kriminella analfabeter.

        Kärt barn har många namn.

        Gilla

  3. blomrabatten said, on september 12, 2011 at 7:41 e m

    Denna blogg säger mig inget om invandring tar tex inte upp arbetskraftinvandringen som alliansen och miljöpartet beslutat om och som är en bomb i sammanhanget ingen utom arbetsgivarna vet hur många som kommer. och om de verkligen har arbete. Flyktingar ska vi ta hand om det är vi skyldiga. Det är i stort bara SD som motsäger detta och det är otroligt dåligt av dem. Vi är månhga som tycker som jag.

    Gilla

    • KM said, on september 12, 2011 at 9:59 e m

      Blomrabatten, du har fel när du säger att SD motsäger att Sverige skall ta hand om flyktingar. Det gör de inte alls. Däremot tycker de att man kan skära ner på invandringen som INTE utgörs av flyktingar och verklig arbetskraft. Faktum är att eftersom mycket få faktiskt är flyktingar enligt vedertagna definitioner (av FN t.ex.) så kan man skära ner rejält utan att missgynna en endaste flykting.

      Det var väl bra?

      Gilla

      • Botwid said, on september 13, 2011 at 6:52 f m

        Hur välvilligt inställd och solidarisk man än må vara, det finns gränser. Om inte borde Sverige ta hand om de 370.000, mest somaliska kvinnor och barn som sitter i lägret i Kenya. Skall de flytta till Sverige eller skall de hjälpas på plats? Jag tycker som SD att de skall hjälpas på plats. För övrigt gillar jag sättet att åskådliggöra en siffra med hyreshus.

        Blomsterrabatten, du får i uppgift att räkna ut hur många hyreshus det behövs till 370.000 somaliska flyktingarna! Det värsta är att flyktingströmmen fortsätter.

        Om inte de somaliska männen vore emot det, anser jag att kvinnorna borde få utbildning och preventivmedel.

        Gilla

      • Kjell said, on september 13, 2011 at 7:17 f m

        Ja,det är en allmän ”missuppfattning” att SD motsätter sig invandring!. Bättre att läsa partiprogrammet eller lyssna på vad SD säger,men det kanske rimmar dåligt med det som framförs från motståndarsidan!.

        Gilla

    • SM811 said, on september 13, 2011 at 6:45 f m

      När du kommer med felaktiga uppgifter visar bara på att du inte har läst SD partiprogram.
      Tillhör du en av dom som får sina uppgifter från PK tidningarna AB och Expressen mm?
      Om du inte redan har varit inne på PI rekommenderar jag att du gör det.
      http://politisktinkorrekt.info/
      Sedan kan du förklara vad du menar med ”Det är i stort bara”. Vilka andra tänker du på?

      Gilla

    • Jonas said, on september 13, 2011 at 9:10 f m

      Läs på lite till isåfall, SD motsäger INTE flyktinginvandring!!

      Gilla

    • bikerboy@hotmail.com said, on september 13, 2011 at 11:16 f m

      @blomrabatten.
      Om du ägnar lite tid åt att läsa hela bloggen så kommer du att finna all info du behöver om arbetskraftsinvandring. Om du även ägnar lite tid åt SD´s partiprogram så kommer du se hur fel du har.

      Ett tips, öppna ögonen innan du öppnar munnen nästa gång.

      Gilla

    • Illwill said, on september 13, 2011 at 4:47 e m

      Oj, där blev jag lite dummare. TACK FÖR DET (ironi)!

      Du hade inte rätt på många punkter…

      Men du har rätt om en sak annars, ni är många som tycker så…det är därför 7-klövern har fått förstöra vårt land i fred. Jag gissar att du (och de som du) inte tar något som helst ansvar för det hela?

      Läs mer av Affes Blogg så får du de svar du söker, förresten. Han har tagit upp ”arbetsinvandringen” (av städare).

      Gilla

    • Naivtive said, on september 26, 2011 at 5:48 e m

      @ Blomrabatten, Flyktingar enligt FN:s definition har vi beviljat i runda siffror lite drygt 2% de senaste 30 åren, sen spädde FN på med ytterligare 3% i så kallade kvotflyktingar av den 1,3 miljonen utlänningar som ramlat in över gränsen. Med principen i Sossarnas Lucia-beslut som Bengt Westerberg såg till att riva upp hade vi fått in mindre än 80-tusen att försörja och det hade vi klarat av. Men nu har vi i stället fått ytterligare 1,2 miljoner parasiter som dragits till detta landet som flugor till socker på grund av våra imbecilla politiker.

      Ingen politiker motsätter sig asyl till flyktingar och har inte i modern tid gjort det heller vare sig Sd eller någon annan. Läs på.

      Erik Ullhagen påstår att 600 000 utrikes födda går till arbetet varje vecka vilket undantar 700 000 som uppenbarligen inte gör det. Om man dessutom vet att 4 timmars arbetsinsats i månaden räcker för att hamna i kategorin sysselsatta så anser jag att ett medvetet gigantiskt bedrägeri pågår mot den svenska befolkningen som uppenbarligen skall hållas i den okunnighet som du representerar, gratulerar.

      Sen nästa fråga är hur många av dessa 600 000 utrikes födda och som går till sin sysselsättning hålles under armarna med konstgjorda medel. I denna hyllande sysselsättning finns även de personliga assistenter som sköter 18 000 handikappade kaninmän med verkliga eller påhittade handikapp men kostar minst 30-miljarder ur olika kassor. 1/3-del av dessa är fusk och om det är så att även svenskar finns med i LSS-gruppen så är dessa runt 5% så det är mer eller mindre felräkningspengar.

      Den stora frågan är om det kan vara Guds mening att våra företrädare har skapat en gigantisk ”gökunge” som under sina 15-år har svällt till att hamna i samma storlek som Rättsväsendet och fusket i samma storlek som hela Polisens budget. Vi som spelar på Lotta hoppas på Drömvinsten på minst 75-miljoner. I LSS systemet kostar varje bidragstagare i snitt 2 miljoner årligen och med en genomsnittlig ålder på 75 år i detta landet ger det en kostnad på upp mot 150 miljoner sett över livslängden i snitt. Varje dag utdelas 3 st dubbla drömvinster till utlänningar som asar hit sina ”inavelskadade” förståndshandikappade släktingar och av dessa 3 är 1 lögnare. Vår välfärd förbrukas av lögn och inkompetens och våra 800 000 fattigpensionärer har under 5 000 i månaden och de är de största förlorarna i denna svindel. Detta är en stor djä*la skam.

      Om nu media fokuserar på fallskärmar hit eller dit så fundera och räkna på hur dessa ställer sig i förhållande till den gigantiska svindel som 1,3 miljoner utländska bidragstagare och parasiter kostar.

      Gilla

  4. Blazej Lukasik said, on september 12, 2011 at 8:00 e m

    Den intressanta frågan är: var bor alla dessa människor? Det finns endast fyra alternativ:

    – den svenska befolkningen har minskat i motsvarande grad
    – bostadsbyggandet har ökat markant
    – befolkningen som har bott i sverige ett tag har flyttat till villor, de nyinflyttade tar över hyreslägenheterna
    eller en kombination av alla dessa fatorer

    Jag har en känsla av att en stor del av dessa människor inte befinner sig i Sverige alls. Det är bara pappersindivider som kvitterar ut bidragen. Jag undrar hur stor är andelen av dessa ”fiktiva medborgre”. Kan ma kolla upp det på något sätt?

    Gilla

    • Gunnar said, on september 13, 2011 at 7:37 f m

      Du glömde:
      – ökad trångboddhet

      Affes illustration förutsätter normen 2.3 människor per lägehnhet.
      I Bergsjön i Göteborg där jag har viss kunskap om läget, är man i vissa hus som t.ex. domineras av invånare ur grupp sex snarare på ett snitt runt 5 eller 6.

      Detta gömmer delvis problemet.

      Gilla

  5. sveket said, on september 12, 2011 at 9:19 e m

    13.700 bostäder påbörjades bygga första halvåret

    Hur många tror ni fick uppehållstillstånd?

    Klicka för att komma åt Beviljade+uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd+och+registrerade+uppeh%C3%A5llsr%C3%A4tter+2011+-+Residence+permits+granted+2011.pdf

    69142

    Det är helt otroligt att bostadsmarknaden inte havererat

    Det är helt otroligt våra politiker tillåts ljuga om bostadskris vid invandring

    Det är helt otroligt man kör på lögnen trångbott

    Det är helt otroligt man kör på lögnen tvinga kommuner ta emot

    Vad är det för sjuk agenda som är viktigare att sprida än att erkänna bostadskrisen??

    Gilla

  6. […] Affes Statistikblogg 2011-09-13, 08:00 (uppdaterat 2011-09-13, 02:43) | Kategori(er): Asyl Migration, Inrikes /* */ /* */ /* */ […]

    Gilla

  7. Erik said, on september 13, 2011 at 6:28 f m

    Varför klumpa ihop Malaysia och Mongoliet med f.d Yugoslavien? Indelningen av grupp 6 verkar helt konstig, och Afrika och Mali? Är inte det senare en delmängd av det förra?

    Gilla

    • Affe said, on september 13, 2011 at 12:03 e m

      Nåja, jag skriver ju att indelningen kan diskuteras och att det inte är helt lätt. Hur jag än hade indelat hade någon tyckt att det var helt konstigt.
      Afrika och Mali var däremot en miss. Korrigerat nu. Tack för påpekandet.

      Gilla

      • Illwill said, on september 13, 2011 at 4:52 e m

        Malaysia och Mongoliet borde kanske ligga med Asien. Dock, trots den okontrollerade massinvandringen av människor från Malaysia och Mongoliet, så tror jag inte att det skulle påverka staplarna nämnvärt.

        Att lägga in zigenarna/kosovo-albaner/muslimer från Jugoslavien i grupp 6 tycker jag är rätt lämpligt…även om några serber/kroater säkert skulle gnälla över det (men eftersom några av dem är inblandade i organiserad brottslighet så kan vi ignorera dem).

        Bra framställt annars, som alltid, Affe.

        Gilla

      • Affe said, on september 13, 2011 at 5:12 e m

        Malaysia kvalar in som muslimskt land. Mongoliet däremot kan diskuteras. Det handlar om 791 personer så det skulle inte påverka staplarna så jättemycket.

        Gilla

  8. Evert Jönsson, Karlshamn said, on september 13, 2011 at 6:32 f m

    Det är VI Svenskar som är Nybyggare, det är vi som bygger alla NYA lägenheter till den nya bidragstagarna.

    Gilla

  9. Osynlige Mannen said, on september 13, 2011 at 6:33 f m

    Jag saknar en stapel över förändringen av antalet svenskar. Enligt definitionen för stapel 1 (norden) ingår inte svenskar. Det vore också intressant med en demografisk nedbrytning av in- respektive utvandrare. Om välutbildade i arbetsför ålder flyttar ut medan lågutbildade och pensionerade flyttar in, kan det ju ha en viss nationalekonomisk påverkan.

    Gilla

  10. Stefan K said, on september 13, 2011 at 7:07 f m

    Ett statistiktips till Affe:
    Kontakta samtliga kommunala bostadsbolag och hör efter hur lång bostadskön till deras lägenheter är.

    Gilla

  11. Anonym said, on september 13, 2011 at 7:36 f m

    Hur betalas hyrelägenheterna för nyanlända invandrare? Hur stor del av invandrarna betalar hyran? Kan det inte klassas som diskriminering att vissa grupper i samhället slipper stå i kö medans andra måste stå i evigheters evigheter?

    Tacksam för svar angående hur hyrorna betals.

    Gilla

  12. Allan said, on september 13, 2011 at 7:46 f m

    Superbra jobbat Affe. Du är guld värd! Så här ser verkligheten ut och det är bra att du visar det så tydligt.

    Gilla

  13. Lasse Öhman said, on september 13, 2011 at 7:53 f m

    Ännu en mycket intressant sammanställning av Affe!

    Gilla

  14. stefan said, on september 13, 2011 at 8:02 f m

    kan ite du affe göra en statistik stapel på följande, om du inte redan har dessa.
    1.simkunnigheten har varit stor tidigare och den minskar. I min stad beklagade sig simskolelärarna att invandra barnen var de som saknades men ursöktade sig med att dessa åker till vänner och på semester på sommaren( Fattigbarn?)
    2. trafiksäkerhet, svensk skryt. Den har gått ner, obältade barn och förare med K special körkort
    3.betyg, avgångsklasser, dessa sjukner som en sten
    4 barnmisshandel, ökar
    5 olycksstatisiken med importerade förare, cykel moped bil
    finns säkert fler jag inte kommer på nu,

    Gilla

  15. […] Affes statistikblogg […]

    Gilla

  16. gerhard nilsson said, on september 13, 2011 at 8:14 f m

    Jag förstår problemet när det gäller att placera folkgrupper i den högsta stapeln. Men Affe har gjort det på ett rimligt sätt. De grupper som nämns för denna stapel är antingen placerade högt i BRÅ 1996:2 , sid 107, i kategorerna grova våldsbrott och liknande. Samtidigt förekommer de i själva botten av svenskars uppfattning om vad som är synnerligen kulturfrämmande (se den s k Mångfaldsbarometern från Uppsala Universitet).

    Fjärran Östern ligger verkligen fjärran, men kulturellt sett mycket närmare än Mellersta Östern och Afrika. Och har mycket riktigt en trevligare placering i BRÅs statistik.

    Gilla

  17. Indfødte kommer i mindretal « Snaphanen said, on september 13, 2011 at 8:14 f m

    […] Affes Statistik-blogg […]

    Gilla

  18. carowner said, on september 13, 2011 at 8:34 f m

    Jättebra. Skulle behövas en utskriftsvänlig version av artikeln så att den kan skrivas ut på en A4-sida och distribueras.

    Gilla

  19. Censur said, on september 13, 2011 at 9:00 f m

    Mycket bra sammanställning!

    Affe, några på PI har påpekat att uppgifterna om personer som återvandrar osv saknas i din uträkning. Hur skulle man kunna korrigera för det?

    Gilla

  20. anonym said, on september 13, 2011 at 10:06 f m

    Snyggt jobbat. Kalla fakta och helhetsbilden.

    Gilla

  21. sveket said, on september 13, 2011 at 10:46 f m

    Affe

    Du borde lägga upp länken för 69.142 som fick PUT första halvåret 2011

    Klicka för att komma åt Beviljade+uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd+och+registrerade+uppeh%C3%A5llsr%C3%A4tter+2011+-+Residence+permits+granted+2011.pdf

    Så blir detta komplett!

    Det är viktigare att skapa medvetna utanförskapsområden som nu kallas nystartszoner så man kan placera nystartskontor, AF kan vara rasister, locka företag anställa invandrare mot subventioner för att dumpa lönerna!

    Gilla

  22. […] Affes Statistikblogg Dela:TwitterFacebookE-postSkriv utLike this:GillaBli först att gilla denna post. […]

    Gilla

  23. Börjesson said, on september 13, 2011 at 12:18 e m

    Ur bostadssynpunkt är det enda som är intressant hur befolkningstillväxten ser ut NETTO. Kan vi få siffror på det, tack? Om det sedan visar sig att vi i nettosiffror växer mer än det byggs bostäder, då kan det kanske vara dags att titta närmare på befolkningstillväxten och fundera på om den är större än önskvärt. Borde vi bygga mer eller växa mindre? Men tills dess blir såna här siffror bara missvisande. Och uppdelningen på härkomst fyller i bostadsdiskussionen överhuvudtaget inget syfte.

    Du kanske egentligen ville diskutera utvecklingen av olika befolkningssegment, förenklat uttryckt att vi blir färre ”pursvenskar” och fler ”MENA-invandrare”, och att detta är en oönskad utveckling? Det är naturligtvis en legitim åsikt i så fall (även om alltför många inte kan se skillnad mellan att inte hålla med om åsikten och att tycka att åsikten inte borde få uttryckas alls). Men för då den diskussionen på egna meriter. Att blanda in bostadsfrågan rör bara till begreppen.

    Gilla

  24. Anonym said, on september 13, 2011 at 12:31 e m

    Rasister pöbel parasiter som är oroliga att bidragen skall gå till någon annan.

    Gilla

    • sveket said, on september 13, 2011 at 1:53 e m

      Var bara lugn, snart får väl svenskar inga jobb alls?

      http://www.svd.se/naringsliv/kulturarvet-uppdrag-for-sjukskrivna_6463944.svd

      Förslag om förenklad expertskatt för utländsk personal, lättnader i 3:12 regeln, som gäller hur mycket utdelning som behöver beskattas som inkomst av tjänst, och utökad avdragsrätt för forskning, ingår i höstens budgetproposition.

      – Men detta är ett bra steg. Det innebär en skattelättnad på 3 000 kronor per år för många företagare, säger Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist.

      Gilla

  25. blomrabatten said, on september 13, 2011 at 2:13 e m

    SD slår väl mot alla som invandrar och inte kommer från västerland. Ropa högt om ni ändrat er Jag har inte märk att ni gör skillnad på flykting eller invandrad av annat skäl.

    Gilla

    • sveket said, on september 13, 2011 at 3:56 e m

      Du menar det är mer rättvist vi släpper in 69.142 nya människor första halvåret 2011 när det byggs 13.700 bostäder första halvåret?

      Du menar det är rättvist att tusentals nya invandrare och flyktingar ska få bostäder före svenskar och gamla invandrare som stått i bostadskö i 5-10 år och inte fått?

      Gilla

  26. andersjohansson said, on september 13, 2011 at 2:32 e m

    mkt bra jobbat affe!

    Gilla

  27. Jocke said, on september 13, 2011 at 6:01 e m

    Bra illustrerat Affe med hyreshusen.

    Jag tror ändå inte Fredrik R. fattar.
    Eller, jo, han fattar, och tänker ”valboskap!!”

    Gilla

  28. HerrNord said, on september 13, 2011 at 6:13 e m

    Herj Nyligen publicerade Cornucopia vid sidan http://cornucopia.cornubot.se/ ett svarsinlägg till ditt senaste blogginlägg.

    Gilla

  29. boeufhjerte said, on september 13, 2011 at 7:50 e m

    Kanske intressant att jämföra Sverige og Danmark ?

    Sverige top 30 länder:

    72389 Irak
    30130 Polen
    24764 Somalia
    21025 Thailand
    15848 Kina
    11019 Iran
    10633 Turkiet
    10133 Afghanistan
    10003 Tyskland
    8988 Ryssland
    7965 Rumänien
    7358 Danmark
    7247 Eritrea
    7165 Pakistan
    6753 Indien
    6596 Syrien
    6529 Serbien och Montenegro
    6237 Storbritannien och Nordirland
    5950 Litauen
    5324 Serbien
    4657 Bosnien-Hercegovina
    4366 Filippinerna
    4168 Nederländerna
    4078 Libanon
    3686 Vietnam
    3352 Bangladesh
    3282 Ukraina
    3214 Colombia
    3144 Bulgarien
    2899 Marocko

    Danmark:

    16306 Polen
    7122 Tyskland
    6732 Kina
    6155 Afghanistan
    6147 Irak
    5912 Rumænien
    5644 Filippinerne
    5188 Ukraine
    5049 Litauen
    5024 Thailand
    3901 Indien
    2892 Storbritannien
    2836 Bulgarien
    2719 USA
    2683 Rusland
    2674 Tyrkiet
    2562 Grønland
    2556 Island
    2440 Letland
    2206 Norge
    2167 Frankrig
    2024 Spanien
    1829 Italien
    1662 Sverige
    1498 Pakistan
    1475 Brasilien
    1454 Nederlandene
    1407 Nepal
    1329 Myanmar (tidl. Burma)
    1297 Ungarn

    Gilla

  30. Anonym said, on september 13, 2011 at 8:11 e m

    Kul blogg…
    Alla artiklar i samma tema, för manga invandrare som kommer till Sverige. Vad ska du skriva om sen…? :-)
    Hur fan kan man lägga sa mycket tid pa en massa diagram, när man ända inte vet vilka länder som ligger I Afrika…?
    Dessutom har jag aldrig fattat logiken i hur sadana som du resonerar; det har ju i perioder alltid förekommit stora folkförflyttningar. För 100 ar sedan var det Sverige som lät en miljon personer emigrera, det var 1/6 av befolkningen da. Nagra hundra ar innan dess blev Sverige dominerat av utländsk arbetskraft, adelsmän och bönder som tog Sverige fran gravt underutvecklat till att atminstone komma upp pa niva med en del av de sydligare europeiska länderna. Varför skulle vi bomma igen landet nu?
    Dessutom, ärligt talat; det finns ingen forskning som visar att invandrarna tar jobben. De svenskar som idag har väldigt svart att etablera sig pa arbetsmarknaden skulle ha det lika svart om det inte fanns en enda invandrare; glöm inte att de skapar marknad och arbetstillfällen ocksa.

    Sverige är ett av de mest glesbefolkade och rika länderna i Europa; har vi en bostadskris är den verkligen helt självförvallad. Vi bor ocksa större än i stort sett alla andra länders medborgare, sa jag ser inte riktigt krisen…
    Om det kommer folk som fyller hyreshusen du har i din talangfulla grafik är det väl inget problem, eller hur?

    Gilla

    • Jonny said, on september 13, 2011 at 11:13 e m

      ”Nagra hundra ar innan dess blev Sverige dominerat av utländsk arbetskraft, adelsmän och bönder som tog Sverige fran gravt underutvecklat till att atminstone komma upp pa niva med en del av de sydligare europeiska länderna.”

      ”Dominerat av utländsk arbetskraft”
      ”Bönder”?
      ”gravt underutvecklat”

      Ännu en åsiktsarbetare som (med ett tyskt tangentbord eller en trasig å-tangent) sprider historiska ”fördomar”.

      Gilla

      • Andy said, on september 13, 2011 at 11:41 e m

        Ännu en inskränkt person med förnamn som slutar på -y. Jag utgår från att du är arbetslös, har skeva tänder och rosa hy. Precis som Affe. Korrekt?

        Den stora frågan är om du liksom alla andra SD-martyrer anser att du har mer rätt att kategorisera invandrare än vad vi har rätt att ha förutfattade meningar om dig/er?

        Hmmm…

        Gilla

      • Anonym said, on september 18, 2011 at 3:45 e m

        Hej,
        det kanske kommer som en chock för den som inte hängde med i skolan sa bra, men Sverige har i flera, langa perioder varit just underutvecklat och efterblivet. Lyckligtvis har vi i perioder haft styren som har förstatt det, och gjort nagot at det, även om det har blivit drastiskt ibland. Exv under medeltid, när Sverige inte hade ett fungerande jordbruk, och bristsjukdomar härjade och minskade befolkningsunderlaget ytterligare, importerades jordbrukare och munkar, och ibland jordbrukande munkar. Dessa utvcklade den kristna tron och kyrkan i Sverige, som muslimhatarna brukar vara sa mana om, och desutom lärde de oss att bruka jorden pa ett vettigt sätt. 500 ar senare, pa 1600- och 1700-talet var det en ny generation invandrare som fick ta de första stegen i att industrialisera Sverige.
        Att tro att en framtida smart strategi skulle vara att skärma av Sverige nu, och stoppa den utveckling av landet som nytt blod ger, är totalt historielöst och pa lang sikt definitivt farligt för landets framtid.

        Sveriges svältkris i slutet av 1800-talet är ju en intressant jämförelse; vad hade hänt om inte USA hade tagit emot den miljon svenskar som utvandrade? De var nybyggare, men jag menar nog att en afrikan som öppnar restaurang i Östersund är ocksa nybyggare; han tar ansvar för sin familj och löser den hotande situation som har uppstatt i hemlandet genom att söka sig en annan framtid i ett annat land för sin familj. En generation senare är bade hans familj och mottagarlandet vinnare pa samma vis som USA blev av svenskflyktingarna.

        Gilla

    • Robin Shadowes said, on september 14, 2011 at 7:14 e m

      Hur många nybyggare vill du ösa in? 40 miljoner som Maud eller 200 miljoner som Marit? Du får gärna utveckla dig hur du tror Sverige ens skall fortsätta existera med alla dessa folkmassor.

      Gilla

    • mrswazi said, on september 20, 2011 at 9:45 f m

      ”Dessutom har jag aldrig fattat logiken i hur sadana som du resonerar; det har ju i perioder alltid förekommit stora folkförflyttningar. För 100 ar sedan var det Sverige som lät en miljon personer emigrera, det var 1/6 av befolkningen da. Nagra hundra ar innan dess blev Sverige dominerat av utländsk arbetskraft, adelsmän och bönder som tog Sverige fran gravt underutvecklat till att atminstone komma upp pa niva med en del av de sydligare europeiska länderna. Varför skulle vi bomma igen landet nu?”

      Roligt att du ”intelligent nog” svarar på din egen fråga. Vi bör ”bomma igen” landet nu på grund av att vi massinvandrar outbildade och krigshärjade människor som är och framöver kommer vara en otrolig belastning för det svenska samhället! Vi massinvandrar inte på grund av underskott av arbetare, utan för att svensken känner en sådan otrolig skyldighet till att utåt se ut som världsmästare på snällhet.

      Du i din tryggt invaggade sossementalitet tror på fullaste allvar att sveriges resurser aldrig kan sina. Att vi kan fortsätta leva enligt vårt oerhört priviligerade levnadssätt samtidigt som vi delar med oss till alla.

      Du tror också, verkar det som, likt mona’s och många andras handikappliknande blåögdhet att dessa outbildade människor snabbt kommer att integreras i vårt samhälle.

      ”Dessutom, ärligt talat; det finns ingen forskning som visar att invandrarna tar jobben. De svenskar som idag har väldigt svart att etablera sig pa arbetsmarknaden skulle ha det lika svart om det inte fanns en enda invandrare; glöm inte att de skapar marknad och arbetstillfällen ocksa.”

      Korkat irrelevant. Det finns däremot relevanta siffror som visar på en väldigt hög arbetslöshet hos invandrare. Att de flesta av dessa kommer från länder där utbildningsnivån är låg, låter jag dig inte lista ut själv. Den relevanta kontentan av detta är, återigen, belastningen på samhället på grund av massinvandringen från outbildade och krigshärjade länder… Det är klart att de skapar arbetstillfällen. Socialkontoren måste ju hållas bemannade och tolkar måste utbildas.

      Gilla

    • Totte B said, on december 4, 2011 at 1:15 e m

      Den stora skillnaden är att DÅ fick man skaffa ett jobb, lära sig språket eller svälta oavsett vilket land man åkte till. Nu får man pengar och tolkhjälp av skattebetalarna i Sverige. Och man behöver inte svälta trots att man inte kan språket eller har ett jobb. Därför är det fel att jämföra den t.ex. svenska utvandringen till USA med invandringen till Sverige i nutid. De som kom till Sverige under medeltiden t.ex. tyska handelsmän och munkar tillförde någonting till landet. Vallonerna var direkt värvade att komma till Sverige p.g.a. sina yrkeskunskaper.

      Gilla

  31. sveket said, on september 14, 2011 at 5:49 e m

    Affe

    DT i invandrartäta sossekommunen Borlänge skriver om bostadsbrist. Men ta emot 600 flyktingar i år och ca 500 i snitt är ju aldrig några problem för kommunen?

    Detta är hyckleri! Vilken vettig människa som helst hade dragit i handbromsen och sagt! Vi klarar inte mer! Men våra korrupta politiker kommer aldrig göra det!

    Vad driver våra politiker? Att medvetet skapa utanförskapsområden nu kallade nystartsområden? Ska flyktingarna få bostäderna först?

    http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.3897735-tusentals-vill-ha-lagenhet-250-bostader-planeras

    Tusentals vill ha lägenhet – 250 bostäder planeras

    Gilla

  32. Tjipp said, on september 15, 2011 at 11:02 e m

    Hej Affe, och tack för en intressant och läsvärd blogg!

    Jag vilja klaga lite (det bästa att göra i nya bekantskaper), eftersom jag tycker den översta grafen, Ökning/minskning av utrikes födda, är oärlig och missvisande.

    Du skrev en gång: ”Tidningsdistributörer, vaktmästare m.fl” – Sen när började tidningsutdelning ha något med vaktmästeri att göra? Och vad är ”m.fl”?

    Den högra stapeln i ditt diagram fungerar på precis samma sätt. Mellanöstern, Afrika, m.fl. och vad sjutton är med flera? Tydligen Albanien, f.d. Jugoslavien, Bangladesh, Bulgarien och okänt födelseland. Sen när började Rumänien ligga i mellanöstern? Det är inte de länder folk tänker på direkt när man skriver Mellanöstern och Afrika. Ett bättre namn hade förmodligen varit ”länder vars invandrare fungerar dåligt i Sverige enligt Affe”. Det känns som att det är det som är syftet, att få stapeln att se så stor ut som möjligt, precis som Migrationsverket väldigt gärna vill att gruppen IT-specialister ska vara så stor som möjligt och därför delar på gruppen restauranganställda.

    Hoppas på en ny version utan den tråkiga vinkligen!

    Gilla

    • Affe said, on september 16, 2011 at 12:20 e m

      Hej Tjipp.
      Det verkar som att du vill att jag ska gardera mig mot läsare som inte läser hela inlägget. Det är en omöjlighet.

      ”Med flera” i ”Mellanöstern, Afrika m. fl.” betyder ju naturligtvis att där ingår länder som inte ligger i Mellanöstern eller Afrika. Annars hade ”m. fl.” varit överflödigt.

      Till skillnad från Migrationsverkets ”m. fl.” så skriver jag ut vilka länder som ingår så att läsaren kan ta reda på det. (Något som du själv uppenbarligen har gjort, vilket gör ditt ”och vad sjutton är med flera?” lite märkligt…)
      Jag gör en motivering till gruppindelningen.
      Jag skriver att man kan diskutera indelningen. Jag till och med upprepar mig för att riktigt betona det.
      Jag källhänvisar så att läsaren själv kan ta reda på antalet personer från eventuellt tveksamt gruppindelade länder.

      Gilla

      • Tjipp said, on september 20, 2011 at 7:53 e m

        Hallå igen Affe.

        Visst är det svårt, nästan omöjligt, att gardera sig mot läsare som inte läser nödvändig information. Men man kan ju göra det lättare eller svårare att missförstå. I det här fallet tyckte jag det var lätt att missförstå, eller i alla fall få en felaktig bild av helheten på grund av gruppindelningen.

        Hur som helst, jag anar att ingen av oss kommer byta åsikt, så istället för att bara gnälla har jag gjort en egen bild. Samma källa som din. Världsdels- och Mellanösterndefinitioner enligt Wikipedia. Den inkluderar själva gruppindelningen i bilden vilket underlättar för förståelsen och även hänger med om bilden skulle spridas över internet. Tyvärr hittade jag inget bra sätt att inkludera största landet i varje stapel. Som din graf visar står vissa länder ut väldigt mycket.

        Här är den: http://img684.imageshack.us/img684/3473/kningminskningavutrikes.png

        Gilla

      • Affe said, on september 20, 2011 at 8:30 e m

        Skitbra!
        Det här är bra konstruktiv kritik. Har hittat svg-filen nu så att jag kan använda världskartan.

        Gruppindelningen däremot är inte bra när det gäller att få en rättvis bild av invandringen.

        Gilla

  33. Swedish Dissident said, on september 17, 2011 at 2:41 e m

    Till de gapiga kritikerna: Immigration och integration handlar i hög grad om förhållandet mellan kvantitet, kvalitet, tid (diakrona förhållanden) och i viss mån rum. Det går förmodligen ganska enkelt att assimilera/integrera 100 000 holländare, särskilt om det rör sig om en process som omfattar några decennier. Med många fjärrinvandrargrupper är det en annan sak, och skälen till detta är flera: sociokulturella och hereditära (folk från Mellanöstern och Afrika har avgjort lägre genomsnittliga g-iq-nivåer – ostasiater har däremot något högre genomsnittliga nivåer än kaukasoida folkslag), och kan man förstås även addera integrationsrelaterade strategier som inte lyckats. Att assimilera/integrera 100 000 fjärrinvandrargrupper något så när skulle därför också kräva större tidsrymder än i fallet med holländare.

    Beträffande rum (demografi i förhållande till boyta) så faller tesen om att Sveriges icke-trångboddhet skulle möjliggöra mer invandring på att vi delar ekonomin. T.ex. Japan är förstås mer trångbott än Sverige men landets ekonomi är oändligt mycket större, och folkmängden är större. Det innebär i sin tur att vare sig den japanska etnokulturella demografin eller ekonomin påverkas av ett par miljoner immigranter, vilket det däremot gör i Sverige med sin betydligt mindre ekonomi och avgjort mindre folkmängd.

    Gilla

    • Anonym said, on september 18, 2011 at 3:26 e m

      Hej,
      ingen bra idé att blanda in IQ-begreppet här… Om du tittar pa skolgang, arbete, och slutligen IQ tillhörande SD-väljarna, nassesympatisörer (som jag utgar fran att du tillhör) och annat pack som självmant ställer upp pa Fuhrersidan, skulle du nog bli besviken är jag rädd.

      Gilla

      • mrswazi said, on september 20, 2011 at 10:03 f m

        Anonym, jag måste göra dig besviken och meddela att till skillnad från AFA (som du säkert sympatiserar med) så utgörs SD’s väljare av vanliga svenssons från ”medelklassen”. De har ofta jobb, är skattebetalare och är generellt förbannade på hur mycket av sverige som bara ”ges bort”.

        Alla dina referenser till nazism och rasism visar tydligt hur lätt aftonbladet och expressen kan hjärntvätta de okritiska massorna.

        Gilla

  34. Swedish Dissident said, on september 17, 2011 at 2:43 e m

    Några källor på att just moldavier har varit svårintegrerade? Annars är jag ganska öppen för inomeuropeisk invandring från fattiga länder.

    Gilla

    • Affe said, on september 18, 2011 at 2:47 e m

      Nej inte direkt. Jag vet bara att det är ett av Europas fattigaste länder.

      Gilla

  35. Swedish Dissident said, on september 19, 2011 at 10:24 f m

    ”Hej,
    ingen bra idé att blanda in IQ-begreppet här… Om du tittar pa skolgang, arbete, och slutligen IQ tillhörande SD-väljarna, nassesympatisörer (som jag utgar fran att du tillhör) och annat pack som självmant ställer upp pa Fuhrersidan, skulle du nog bli besviken är jag rädd”

    Jag har 113 i g-iq. Standardavvikelsen är 15+- bland svenskar, vilket innebär att om genomsnittet är 100 så har 96% 85-115, resterande 4% har under eller över detta. Svarta afrikaner har en iq på 70, förmodligen runt 80 om de bor i i-länder (man kan boosta iq i viss utsträckning med hjälp av miljöfaktorer). Alltså är du en obildad tönt som inte vet vad du talar om.

    Gilla

  36. […] Fredrik Reinfeldts regering har trappat upp invandringen avsevärt jämfört med den tidigare socialdemokratiska regeringen. Insläppet från muslimska länder, länder i Mellanöstern och Afrika har ökat särskilt kraftigt. Inklusive invandringen från några länder med grupper av svårintegrerade invånare (bland annat Bulgarien, före detta Jugoslavien, Moldavien, Rumänien) har invandringen från de här länderna sedan alliansregeringen kom till makten nästan fördubblats, från 1 463 personer per månad till 2 711 personer per månad. […]

    Gilla

  37. […] Fredrik Reinfeldt’s government has stepped up immigration significantly compared to the previous Social Democratic government. Admissions from Muslim countries, the Middle East and Africa has grown particularly rapidly. Including immigration from some countries with clusters of hard-to-integrate inhabitants (including Bulgaria, former Yugoslavia, Moldova, Romania), immigration from these countries since the alliance government came to power nearly doubled from 1463 people per month to 2711 per month. […]

    Gilla

  38. Moskéer i Sverige « Avpixlat said, on november 8, 2011 at 3:15 e m

    […] i Sverige är oklart. Det förs ingen folkräkningsstatistik baserad på religion i vårt land. Affe har smmanställt statistik över varifrån invandrarna kommer, och utifrån de siffrorna och […]

    Gilla

  39. […] gärna in på Affes Statistikblogg och se hur många lägenheter i Sverige som varje månad försvinner bara till flyktingar från […]

    Gilla

  40. […] som kan ge dem självförtroende, erfarenhet och kontakter för att komma vidare. Samt en bostadsmarknad som också sätter […]

    Gilla

  41. […] Läs även: Hur många bostäder? […]

    Gilla


Lämna ett svar till Jonny Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.