Affes Statistik-blogg

Mer om trygghetsundersökningen

Posted in Kriminalstatistik - Sverige by Affe on februari 23, 2011

Jag svarade på en kommentar från läsaren ”Björn” under inlägget om trygghetsundersökningen. Svaret svällde, så jag gjorde ett inlägg av det istället.

Hej Affe,

Jag håller med om att det där var ett knepigt sätt att mäta hur hög kriminaliteten är. Men är inte det lite samma metod man använder när man ska mäta mörkertal och liknande inom våldtäktsstatistik osv. som jag har för mig att du har hänvisat till ett par gånger? T.ex. när man hävdar att bara 5-10% av alla sexualbrott anmäls, ska vi avfärda det också som osäkra undersökningar?

Jag kan tyvär lite om metodologin när det kommer till sånt här, men är det ändå inte hyfsat säkert? T.ex. skulle man kunna göra 100 simuleringar för att sedan ta fram medelvärdet?

Synpunkter på det jag skrivit?”

—————–
Hej Björn,
nu vet jag inte var och när jag har refererat till det mörkertalet, men 5-10 procent är ju i sig självt ganska osäkert. Omräknat till siffror är det mellan 60 000 och 120 000.

Du har helt rätt i att om man gjorde 100 simuleringar och sedan tog fram medelvärdet så skulle siffran bli bra mycket bättre, men det skulle i praktiken betyda 1,4 miljoner telefonsamtal.

Nej, jag avfärdar inte undersökningen rakt av. Det finns mycket intressant i den. Vad jag främst vänder mig emot är att den av vissa används som ett precist mått på att mäta brottsutvecklingen. Man ska också komma ihåg att simuleringsexemplet jag beskrev motsvarar ett underlag som är absolut perfekt. Det vill säga, efter att Brå gjort sina bedömningar och översamplingar. På sidan 12 i den tekniska rapporten står det om detta. Man höftar, drar bort och lägger till olika grupper för att underlaget ska bli så representativt som möjligt.

Sen finns det också psykologiska faktorer. Benägenheten och viljan att svara helt sanningsenligt. Benägenhet är ju som bekant en faktor som Brå fäster extremt stor vikt vid när det handlar om att bortförklara siffror som inte är till deras fördel (anmälda brott).

När det gäller frågor om ”känslan” av trygghet så finns det ytterligare psykologiska faktorer som grumlar resultatet. Bortträngningsmekanismer, projektioner etc. Otrygghet är också något man söker sig bort från om man har möjlighet. Man flyttar. Jag och flera av mina bekanta har till exempel gjort det och känner idag inte det minsta otrygghet i våra närområden. Jag letade förgäves efter en fråga om detta i rapporten.

Jag skulle med andra ord vara perfekt för Brå när det gäller vad de så uppenbarligen vill att rapporten ska säga. Nämligen att jag inte känner otrygghet, att jag inte har blivit utsatt för brott det senaste året, men att jag ändå tror att brottsligheten ökar i samhället. Med rätt formuleringar och antydningar framstår det som att jag och många med mig är lurade av medias ”fokusering på brott”. Vi ”tror” bara att brottsligheten ökar. Våra farhågor är bara hjärnspöken.

Trots allt detta så skulle man ändå kunna säga att resultatet speglar brottsutvecklingen ganska hyfsat. Alla fem simuleringsresultaten kretsar ju kring en procent och jag antar att det är det Björn syftar på. Men resultaten används ändå som ”tendenser”. Se Sarneckicitatet i högerkolumnen till exempel.

”det finns många olika undersökningar som samstämmigt visar på att ungdomsbrottsligheten har stagnerat och kanske till och med gått lite, lite ned.”

Men Brå nöjer sig inte med att se resultaten i relation till helheten. De går även in på enskilda brott och detaljer inom dessa.

Sexualbrott

Omkring 0,9 procent av de tillfrågade uppger att de utsattes för sexualbrott under 2009 (sid 41). Det blir ca 126 stycken av de 14 000 tillfrågade. I 8 procent av fallen var gärningsmannen närstående, och det är det lägsta antalet sen undersökningarna startade. Det rör sig om tio personer. Underlaget börjar alltså bli mycket tunt. Om bara sju fler hade svarat ”närstående” så hade 2009 istället varit ett rekordår för sexualbrott utförda av närstående.

Men som sagt, det finns en hel del i rapporten som är intressant. Det är ändå en stor studie, och för varje undersökning ökar ju det totala underlaget. Om vissa förhållanden över tid visar sig vara mönster, som i fallet med närstående/bekant/okänd gärningsman, då börjar det bli intressant. I synnerhet när mönstret går emot de etablerade ”sanningarna”, som till exempel påståendet att de flesta sexbrott utförs i nära relationer.

Jag noterar för övrigt att ”bekant” har en mycket bred definition i rapporten.

Fråga B34C
Var det en nära bekant, en ytligt bekant eller en bekant endast till namn (och) eller utseende?
1 NÄRA BEKANT
2 YTLIGT BEKANT
3 BEKANT ENDAST TILL NAMN OCH/ELLER UTSEENDE

Alternativ 1 och 3 skiljer sig åt ganska ordentligt, men slås ändå ihop i slutrapporten som kategorin ”bekant”.

Trygghetsundersökningen Teknisk rapport

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Oskar said, on februari 23, 2011 at 8:39 f m

    Närstående står alltså endast för 10 %? Det är en väldigt låg siffra, jag trodde att det skulle vara omkring 50 % eller liknande, det är väl den bilden media har gett sken av i alla fall.

    Men sedan säger väl Sarnecki att mörkertalet är hemskt stort bland närstående (vilket inte är otroligt i och för sig) så det är gamla hederliga Svenssons som står för våldtäkterna ändå?

    Det skulle ju inte förvåna mig om så är fallet. Brå verkar fuska väldigt mycket med statistik. Lite obehagligt att man manipuleras på det sättet faktiskt. Det för onekligen tankarna till Nazityskland och Sovjetunionen.

    Gilla

  2. Björn said, on mars 7, 2011 at 7:24 e m

    Jag är lite seg och såg inte detta först nu, men jag är väldigt nöjd med ditt svar. Tackar så mycket, Affe!

    Gilla


Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

