Affes Statistik-blogg

Kontakt

Posted in Vill du kontakta mig by Affe on april 11, 2009

affestatistik (ja ni vet vad) yahoo.com

33 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. michelle hedberg said, on november 24, 2009 at 3:48 e m

    Hej, mitt namn är michelle hedberg, jag är bosatt i dublin och håller för tillfället på med ett specialarbete på universitetsnivå gällande den del av norra skandinavien där klimatet är väldigt extremt (midnattsolsfenomenet där solen inte går ned på 3 månader under sommaren och polarvintrar med endast 3 timmars dagsljus) Jag undersöker hur detta påverkar människors levnadsförhållanden och undrar därför om det finns någon statistik från Norbottens Län som kan styrka detta – t.e.x elförbrukning på vintern jämfört med sommaren, försäljning av stearin ljus, mat konsumtion, brottsstatistik, barn födda, dödsfall, sömnvanor, sex vanor – vadsomhelst! Har du några förslag eller tips på hur jag ska gå till väga eller vart jag ska vända mig för att få fram information om jämförande statistik i Norbottens Län på vinterhalvåret/ sommarhalvåret?

    Vänliga hälsningar

    /Michelle Hedberg

    Gilla

    • Affe said, on november 24, 2009 at 4:16 e m

      Hej Michelle,
      Höra med SCB är väl det första jag skulle göra. De borde veta om/var det finns statistik om de inte själva har någon.

      mvh

      Gilla

  2. michelle hedberg said, on november 25, 2009 at 11:25 f m

    Tack Affe,
    Jag har redan kontaktat SCB men problemet är att all
    statistik jämför från år till år inte mellan olika årstider och de kände inte till någon årstidsbaserad statistik, vilket jag tycker verkar märkligt att det inte finns. Något tips?

    mvh

    Gilla

  3. Stefan said, on april 29, 2010 at 9:30 f m

    Hej Affe,

    Jag undrar om Du kunde hjälpa mig att plocka fram statistik för Landskrona när det gäller socialbidrag. Du får gärna maila mig uppgifterna.

    Tack på förhand
    /Stefan

    Gilla

  4. Sampa said, on juni 21, 2010 at 4:48 e m

    Hej!

    Det skulle vara intressant med statistik hur olika invandrargrupper från olika länder har det med fast jobb i Sverige efter att ha bott här i ett år, 5 år samt tio år.

    Samt liknande statistik på hur dom olika grupperna från olika länder är i behov av försörjningsstöd.

    Gilla

  5. Gunseng2 said, on juli 4, 2010 at 5:58 f m

    Hej Affe

    Vad du gör är av högsta vikt. Jag finner mig själv, som politiskt engagerad, ofta i diskussioner med folk som är mer eller mindre positiva till integrationspolitiken och invandring. Det är ofta inte särskilt svårt att belysa problem med integrationen men det är desto svårare att knäcka sin motståndare och nå ett verkligt erkännande för sin poäng. Vad som ligger emellan känner jag alltid är statistik. Det känns ofta frustrerande att inte ha siffrorna tillgängliga under själva diskussionen med någon som är positiv till integrationen när man vet att det finns särskilda problem med således inte kan svara på frågan ‘hur vet du det?’ eller ‘Det tror inte jag på, har du källa?’. Siffror är obestridliga, dom är så oerhört mycket svårare att kontra och är dom smart upplagda så belyser dom så uppenbart att vi faktiskt har seriösa problem, som ingen kan säga emot.

    Därför bestämde jag mig för att i sommar arbeta med att samla ihop säker statistik (direkt från källor som BRÅ och SCB) för att kunna få en komplett argumentkarta med samlad statistik över vad som är problemet och vad vi behöver göra. Det var så jag fann din blogg, och av vad jag hittills har sett (har gått igenom några sidor) så är jag djupt imponerad över vad du har åstadkommit (även om jag känner att du är snäppet radikaler än mig rörande vilka åtgärder som vore lämpliga för att lösa våra problem). Personligen letar jag dock enbart efter dom direkta siffrorna från t.ex. SCB eller BRÅ. Vad jag tycker är viktigt är att du är väldigt noggrann med länkar och referenser, vilket du ofta verkar vara men på några håll inte lägger in klara länkar till all statistik du använder lika noga.
    Det finns viss nyckelstatistik som jag känner att du på något sätt borde försöka prioritera. Det är nyckelsiffror som invandrares överrepresentation i brott, arbetslöshet etc. Dessa, tillsammans med andra nyckelsiffror, borde finnas tillgängliga permanent på förstasidan om det på något vis går.

    I övrigt skulle jag uppskatta om du kan rekommendera någon särskild statistik till mig som kan vara viktig för att illustrera svaret till frågan ”Vad är problemet med dagens integration”. Vad jag hittills har funnits som topp 3 mest övertygande siffror är invandrares överrepresentation till 450% i våldtäkter (BRÅ 2005), invandrares överrepresentation till 50% i totala brott och invandrares överrepresentation i arbetslöshet och långtidsarbetslöshet som jag bearbetar just nu.
    Jag skulle verkligen uppskatta tips på sådan nyckelstatistik om du kommer att tänka på några, alltså dom vassaste siffrorna för argumentvapen som du har kommit över.

    ——
    Vill även bjuda på en personlig iakttagelse
    Vad jag själv kom att tänka på när jag började finna statistik som så uppenbart bevisar att stora problem existerar är att vi står inför ett politiskt paradigmskifte i svensk politik. Det är en vetenskaplig term, men det är det närmaste jag kan komma på som relaterar till situationen idag. Dagens paradigm är det obestridliga Ja:et till ökad invandring. Det är den blinda tron på det mångkulturella samhället som ett praktiskt fungerande ideal utan nästan några problem alls. Man finner ofta politiker tävlandes med varandra om att visa hur positiva dom är till invandring, dom som förlorar den tävlingen riskerar att hamna i rasistfacket. Det är också det absoluta Nej:et till att ställa några seriösa krav på anländande invandrare. Det är alltså en allmän överenskommelse mellan politiker och media om att det fungerar på ett sätt och vis, den som säger motsatsen är en idiot.

    Saken med en paradigm är att när det kommer överväldigande bevisning på att paradigmen är en missuppfattning så kan den ändras, först gradvis att den nya uppfattningen vinner mark hos någon grupp i samhället och aktivt börjar sprida sig till flera, så att paradigmen börjar utmanas, när den så sprider sig till någon grupp med seriöst inflytande och makt så faller den gamla paradigmen ned som ett dammigt korthus. Det kommer att ske, det kommer dock att krävas verkliga effekter på samhället först, en drastiskt upptrappning i invandrarrelaterat våld tillsammans med skenande kostnader för staten eller något liknande som börjar vinna över media (jag gissar att media är gruppen som behöver vinnas över). Alltså verkliga destruktiva effekter, chockterapi. Först då kommer en ny paradigm, en ny allmängällande uppfattning, att etableras.

    Den rollen personer som du och jag har, vi som vill sprida den livsviktiga statistiken, är att stärka den växande samhällsgruppen av folk som ifrågasätter den gamla paradigmen. Dagens invandrarkritiker är en oordnad massa där insiktsfulla genier blandas med extremistiska ärthjärnor. Vi, och framförallt du såklart, måste beväpna massorna av folk som vaknat för verkligheten med vassa statistiska vapen för att segra i argumenternas strider. På så sätt sprider vi vår uppfattning och vrider tillbaka klockan på det datumet då den politiska korrektheten kommer att explodera och vår egna paradigm kommer att etableras. Varje själ vi beväpnar med argument och statistik är minst några vunna veckor för dagen då detta sker, det är också några vunna veckor för dagen vi kan börja reparera vad de ignoranta politikerna före oss har demolerat, och därav några vunna veckor för Sverige att vända till sin rätta bana. Det här är i brist på krig och väpnade konflikter den sanna kamp som vår generation kommer att behöva vinna. En vacker dag kommer vi säkert vara stolta över att ha varit vapensmederna till massorna i kampen som räddade Sveriges framtid.

    Gilla

  6. Emma said, on november 12, 2010 at 3:29 e m

    Hej Affe!

    Jag skrev en undran under rubriken ”Om denna blogg” med signaturen ”Emma”, men det var nog fel ställe att kontakta dig på. Min undran var om hur stort stöd som det egentligen finns för den nuvarande invandringspolitiken. Jag hade som utgångspunkt ett antal yrkeskategorier som var självskrivna och antog att detta innefattade samtliga personer inom respektive kategori som jag räknade upp. Har man denna utgångspunkt så framställes ingen ”glädejkalkyl” utan det är i själva verket en underskattning och jag tror att den typen är mer hållbar än en optimistisk överskattning. Jag skrev detta med tanke på att du är driven på att skaka fram fakta från olika håll och därför ”anlitade” jag dig.

    Gilla

  7. Emma said, on februari 11, 2011 at 2:28 e m

    Hej Affe!
    Jag undrar om du skulle kunna medverka i ett TV- eller radioprogram där diskussionen skulle handla om vad som är statistiskt säkerställt beträffande invandringen? Anledningen till min undran är den att SD många gånger anklagas för att förvränga statistik och vrida utfallet till sin fördel. Så vitt jag förstår så baseras dina diagram och övriga sifferuppgifter på offentliga källor som av samtliga betraktas som fakta oavsett politisk tillhörighet.

    Du gör sammanställningar, som inte på ett enkelt sätt gå att utläsa ur officiella handlingar, och gör logiska tolkningar som inte ses med blida ögon hos dem som helst ser förskönade siffror angående invandringen.

    Jag skulle välkomna ett program där de ”rumsrena” partierna skulle få ifrågasätta SD:s tolkningar av de statistiska uppgifter som finns officiellt tillgängliga. Du skulle då kunna medverka som sakkunnig som en av de mycket få i landet som har orkat rensa i den dimridå av siffror som släpps ut från olika institutioner och myndigheter.

    Det kanske är så att du inte vill framträda offentligt på grund av risk för diverse negativa effekter för yrkeskarriären osv. och detta är givetvis begripligt. Vi har ju Julia Caesar som ett exempel.

    Gilla

  8. A Andersson said, on mars 22, 2011 at 9:31 f m

    Ibland går det att starta krig med stöd av Demoskop undersökning

    715 personer av 1100

    http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2011/03/22/244650/index.xml

    Gilla

  9. Hasse Eriksson said, on mars 25, 2011 at 7:00 e m

    Tack för ditt fina arbete,du behövs verkligen! Mvh Hasse Eriksson Ps jag kan tyvärr inte längre kommentera på PI Vet inte varför! Och dom svarar ju inte på mail! Hoppas att du kan nå dom ? Och hjälpa mig! Du är en sann Patriot! Gillar verkligen att du har knäppt Jerzy Jerzy på näsan.

    Gilla

  10. riffi said, on maj 23, 2011 at 6:34 f m

    I debatten har bl.a. Maud Olofsson påstått att invandrare generellt har högre utbildning än svenskar. Finns det någon statistik som stöder eller motsäger detta påstående. Finns det någon sådan statistik överhuvudtaget??

    Gilla

  11. HC said, on juli 1, 2011 at 4:29 e m

    Etablissemangets tolkningsföreträdare av verkligheten fortsätter visa prov på intellektuell ohederlighet: http://www.newsmill.se/artikel/2011/07/01/gudmundsons-f-rs-tliga-argumentation-legitimerar-sverigedemokraterna – men får ordentligt på truten i kommentarsfältet.

    Kan inte logga in på yahoo, fortsätter skicka saker som kanske kan intressera dig på detta vis…

    Gilla

  12. Mattias Hansson said, on juli 29, 2011 at 3:27 e m

    Hallå!

    Idag fick jag ett litet visitkort i min snigel-brevlåda med diverse länkar på.

    Är det du som står bakom detta visitkort?
    Om inte, känner du människan som står bakom detta visitkort på?

    Anledningen att jag skriver till dig är att på visitkortet hade det gjorts ett försök att länka till din blogg.
    Och jo, ett dåligt försök. Då adressen på visitkortet är

    http://affes.worldpress.com

    Med andra ord, inte den korrekta adressen.

    Så, vet du vem som står bakom visitkortet? Be dom lära sig stava rätt innan dom startar tryckpressarna.

    /Mattias Hansson, Ärla.

    Gilla

    • Affe said, on juli 29, 2011 at 3:46 e m

      Hej Mattias
      Nej, det är inte jag som har skickat visitkortet och jag har ingen aning om vem det kan vara.
      Var det frankerat så någon har lagt ned pengar på att skicka det?
      /Affe

      Gilla

  13. Anna Carlbro said, on september 26, 2011 at 11:54 f m

    På Newsmill skriver Hedi Bel Habib i dag om mord/dråp i olika länder, men det är många faktorer han inte har räknat med. T.ex. att fler skadade räddas nu än tidigare.
    Har du läst hans inlägg?

    Gilla

  14. Lasse Öhman said, on oktober 10, 2011 at 8:10 f m

    Hej Affe!

    Dina sammanställningar av offentlig statistik är lysande!
    Hoppas verkligen att SD samlar ihop ett antal fakta från dig som de sedan hela tiden tar upp i alla debatter. Saknade det en hel del i partiledardebatten i går. Synd!

    Gilla

  15. Algot said, on februari 4, 2012 at 9:09 f m

    Hej Affe! Tack för lysande statistik. Jag undrar om du har statistik på hur stor andel av ”berikarna” som betalar sin TV-avgift. Att samtliga innehar TV står ju utan tvivel med tanke på de många parabolerna. Jag misstänker att det inte är många av de senaste decenniernas invandrare som bidrar med sina pengar till Radiotjänst.

    Gilla

    • Affe said, on februari 15, 2012 at 1:21 e m

      Hej Algot
      Nej, det har jag inte. Tror nog inte att det finns statistik på det.

      Gilla

  16. Risto said, on februari 15, 2012 at 8:38 f m

    Hej Affe. Skulle du ha möjlighet att titta på detta? Bifogar kopia på min kommentar i AP.
    OT: Hur många av dom sk. lediga jobben är verkliga?
    Bemanningsföretag lägger ofta ut annonser som bara syftar till att kunna presentera sig som stora, att ha ett lager av sökande för presentation för ev. intresserade.
    Jag har varit i kontakt med många bemanningsföretag, som vid samtal säger att det inte är klart när jobbet börjar, m.a.o. om beställarföretaget vinner upphandling eller inte.
    Vad säger statistiken om detta? Är dessa ”jobb” inräknade när regeringen och AF säger att det finns så o så många lediga arbeten?

    Gilla

    • Affe said, on februari 15, 2012 at 1:18 e m

      Hej Risto
      Jag har ingen aning. Är jobben anmälda till AF är dom väl inräknade men om de inte är det så vet jag inte. Hör med AF. De borde kunna svara på det.

      Gilla

  17. Sandra Holm said, on april 8, 2012 at 9:45 f m

    Hej Affe, snälla kan du inte ha en facebooksida med länk till din statistikblogg??

    Gilla

  18. linchr said, on augusti 18, 2012 at 12:50 e m

    Hej,

    Efter att SCB slutade publicera statistik/kommun för ekonomiskt bistånd gick det att hitta sammanställning för 2010 från socialstyrelsen här: http://192.137.163.40/epcfs/FisFrameSet.asp?FHStart=ja&W=1920&H=1080
    För 2011 verkar det inte gjorts någon liknande sammanställning och på fråga till socialstyrelsen om detta svarar de överhuvudtaget inte.
    Känner Du till var/om det går att hitta denna information, där det är uppdelat på inrikes/utrikes födda ?

    M.v.h.

    christer

    Gilla

    • Affe said, on augusti 18, 2012 at 3:00 e m

      Hej,
      I slutet av det här inlägget skriver jag lite om detta.
      https://affes.wordpress.com/2011/07/16/ekonomiskt-bistand-i-24-kommuner/

      Förra året publicerades statistiken runt 13-14 juli så det är märkligt att den inte har kommit än. Om de nu överhuvudtaget tänker publicera den. Det satt ju långt inne förra året.

      Om och när statistiken kommer så är det i Socialstyrelsens statistikdatabas den kommer att finnas. Inte i någon rapport eller bekvämt i någon Excel-fil. Det är också viktigt att komma ihåg att statistiken inte kommer att gå att jämföra bakåt rakt av. Ekonomiskt bistånd till ”flyktingar” som förut betalades ut av kommunerna har ersatts med den nya ”etableringsersättningen” som betalas ut av staten. Detta hade även en liten påverkan på förra årets statistik (2010 års statistik) då det nya systemet lanserades i december 2010. För 2011 kommer det förstås ha en mycket större påverkan. Många lokaltidningar kommer att förmedla den goda nyheten att färre går på socialbidrag, utan att berätta om orsaken. Precis som var fallet när ÄFS infördes.

      Gilla

  19. Fato said, on maj 21, 2013 at 4:32 e m

    Hej, kan jag följa dig och din blogg via epost? Jag menar, kan dina inlägg skickas direkt till mig? Eftersom jag vill följa dig.

    Gilla

  20. Thomas said, on juli 11, 2013 at 8:36 e m

    Hej Affe, jag har länge funderat på detta med antalet så kallade utanförskapsområden som växer lavinartat i vårt land. Mellan tummen och pekfingret så har dessa haft en tillväxt med 1 nytt område per månad de senaste 25 åren. Jag tror det vore en intressant värdemätare på hur Sverige verkligen mår som land att hålla koll på dessa områden som samtidigt är synonyma med mångkultur.

    Vore intressant att få reda på när det första området skapades och varför och vilket som var område nummer 2 osv. En graf som klart och tydligt visar sambandet mellan dessa områden och den växande mångkulturen.

    Så länge dessa områden tillåts växa med ett nytt per månad så mår ju vårt land inte alla bra, den dagen när våra politiker kan visa att dessa områden minskar med ett per månad så kan de ju säga att vi är på rätt väg.

    Om vi idag kunde vända trenden och minska dessa områden som idag säga vara runt 210 så skulle detta ändå ta 18 år!

    Gilla

  21. Anonym said, on juli 29, 2013 at 4:44 f m

    Affe, we want you back,….. soon! :)

    Gilla

  22. Anonym said, on september 24, 2013 at 9:48 e m

    Hej, Affe!
    Jag har en idé om att skicka ut en förfrågan till ett antal av Sveriges kommuner för få uppgifter om personaltätheten på särskilda boende för äldre, exkl demensboende eller demensavdelningar, samt begära ut uppgifter personaltätheten på gruppboendena för ensamkommande flyktingungdomar. Jag misstänker att personaltätheten är betydligt högre hos de ensamkommande än hos de äldre. Idén är sedan att skriva insändare i lokaltidningarna i god tid före valet. Eller man kanske inte behöver gå över ån efter vattnet? Uppgifterna kanske redan finns tillgängliga i kommun- och landstingsdatabasen Kolada?

    Om det är som jag tror Så skulle nog många då få en rejäl aha-upplevelse och att man lokalpolitiskt kanske borde prioritera annorlunda. Pensionsbroms eller invandringsbroms!!!

    Eller vad tror du? Alla tips som jag kan få tas tacksamt emot.

    Med vänlig hälsning, Svenne Banan

    Gilla

  23. Anonym said, on september 29, 2013 at 11:43 f m

    Kommunbladet tittar på skolans kostnader per elev i alla Sveriges kommuner. En liten graf med de dyraste kommunerna, och med en färg som indikerar hur stor andel (ickevästliga) invandrare vore inte helt fel. kan man även passa på att nämna att det trots allt finns en hel del till stor del svenska skolor i kommuen där kostnaden är lägre. Liksom att skolorna där kostnaderna är som högst redovisar de absolut sämsta resultaten. Att sedan nämna vad totalkostnaden för de värsta kommunerna skulle varit ifall dom varit på samma nivå som dom helsvenska, och dra lite andra logiska slutsatser kanske vore något. Tack för att du gör detta för övrigt. Vi behöver få fram all statistik vi kan.

    Gilla

  24. Anonym said, on januari 5, 2014 at 8:50 e m

    Intressant beskrivning av det demografiska hot Sverige och många andra europeiska länder står inför. Sök på Youtube.com efter ”extinction of european population” så hittar ni filmen på olika språk. Hoppas Affe länkar till den, exempelvis: http://www.youtube.com/watch?v=WzbnARyPMMk

    Gilla

  25. Linda said, on juni 25, 2014 at 11:01 f m

    Hej! Var det du som hade publicerat grafik över hur många asylsökande Sverige tar emot jämfört med tex Tyskland och Danmark och som även visade hur många dessa länder skulle ta emot om deras asylmottagande motsvarade det svenska? Såg denna häromdagen men kan inte hitta den nu.

    Med vänlig hälsning, Linda

    Gilla

  26. Jocke said, on september 7, 2014 at 7:13 f m

    Hej affe skulle var intressant med statistik runt varsel och nya jobb i Sverige dom senaste åren.

    Gilla

  27. John Adams said, on oktober 2, 2014 at 8:52 f m

    Hej Affe !

    Jag är en 76-årig civ Ing, som har bott och arbetat 23 år utomlands (USA,UK;France, Ger, CH…)
    Din blogg är utomordentligt bra ! Tack !
    Ditt diagram om Antal Asylsökande per Miljon fick mig att seriöst börja undersöka ”hur tusan det
    kunde gå så snett i Sverige”. Det finns ju många bra böcker..bloggar…youtubes..osv.

    Problemet med böckerna: Låsningen och med Invandring och Mörkläggningen är
    att de är alltför ”tunga/akademiska/svårsmälta” för majoriteten av svenska väljare.
    Jag tror att det blir nyval inom några månader.
    Då behöver vi övertyga 1000-tals väljare om den allvarliga (absurda) situationen
    Vad som behövs då är ett tiotal stapeldiagram, kurvor, paj-diagram..bilder med superimposed text
    osv….EN BILD SÄGER MER ÄN 1000 ORD !

    Kan Du inte titta på sammanfattningarna i resp böcker..och fundera på hur man skall visa
    slutsatserna grafiskt ? Invandring och mörkläggningen har 38 punkter till exempel.

    Thomas Gür hade en bra SvD-krönika om problemet att få invandrare ”i arbete”
    Krönikan hette : ”Medan gräste gror dör kon”
    SCB-tabellen bör kanske presenteras grafiskt ??

    Tack igen för en fantastiskt bra blogg !
    MVH

    John

    Gilla

  28. krister said, on augusti 30, 2015 at 11:26 f m

    Jag skulle vilja veta hur många ivandrare som kom till Svea började jobba och betala skatt.
    Hur många blev social fall och lever på social bidrag.
    Om antalet asyl invandrare lyckas jobba och betala skatt för dom som går på social bidrag.

    Eftersom regeringen säger att dom är en tillgång och jobbar och betalar skatt och hjälper oss ?
    vilket jag har svårt att tro?
    Kan någon hjälpa mig ut här?

    Gilla


Lämna ett svar till riffi Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.